امروزسه شنبه, 03 بهمن 1396-- Tuesday Jan 23 2018

ساعت 01:44:25

آخرین به روز رسانی : دو شنبه 03:00:50

سخنی با مردم
سخنی با مردم

 

با عرض سلام و خسته نباشيد و تسليت بمناسبت ايام محرم و عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبداله الحسين (ع) به همه شهروندان عزيز و گرامي خميني‌شهر، برخود لازم دانستم به بيان مطالبي در جهت اطلاع‌رساني و بيان بعضي از موضوعات جاري شهر بعنوان ارائه گزارش كار شورا و همچنين اخذ نقطه نظرات و استفاده از تجربيات شهروندان عزيز در اين خصوص بپردازم

1- اصليترين بحثي كه مدتي است از طرف مسئولين شهر مطرح شده مبحث الحاق شهرستان خميني شهر به شهر اصفهان ميباشد كه اين موضوع در شوراهاي قبلي و مسئولين پيشين شهرستان نيز بنوعي مطرح بوده و موضوع جديدي نميباشد. در شوراي سوم در مكاتبات با رياست محترم جمهوري و وزراء نيز مطرح بوده و اكنون با توجه به شرايط خاص نظر موافق عمده مسئولين شهرستان مجدداً به جريان افتاد. در ستاد استقبال از جناب آقاي دكتر ذاكر اصفهاني استاندار محترم،
 بعنوان اصلي‌ترين و كليديترين درخواست مسئولين توسط جناب آقاي صالحي فرماندار محترم در شوراي اداري استان و شهرستان كه در همان زمان در فرمانداري تشكيل گرديد مطرح شد كه توسط شوراي شهر و سپس شوراي شهرستان بصورت مكتوب اين درخواست به استانداري ارائه گرديد. اين موضوع مهم ميتواند انشاءاله با همياري و همدلي مردم عزيز و همچنين همراهي همه مسئولين به نتيجه مطلوب برسد و شهروندان عزيز ميتوانند از طريق پيام كوتاه به روابط عمومي شورا و شهرداري يا تماس با دوهفته‌نامه فرصت نقطه نظرات خود را در اين خصوص بيان نمايند. ولي در جهت اطلاع شهروندان اين موضوع قابل ذكر است كه دليل عمده طرح موضوع الحاق بخاطر محروميت و كمبود شهرستان نميباشد. بلكه محروم بودن و محدوديتهايي است كه كلانشهر اصفهان در خصوص توسعه و پيشرفت شهرستانهاي همجوار با بيعدالتي و عدم توجه به مشكلات آنها ايجاد نموده است؛ محروميتهايي كه ابتدا با بيمسئوليتي مسئولين پيشين در الحاق قسمتها و مناطق مختلف شهرستان از طرفي به شهر اصفهان و از طرف ديگر به شهرستان‌هاي همجوار باعث محدود شدن بيش از حد زمينهاي آن و ايجاد يكي از پرتراكمترين شهرها و شهرستانها در كشور شده است و سپس با عدم همكاري لازم مسئولين استان با توجه به نزديكي اين شهرستان به مركز استان به جاي ايجاد زمينه و ظرفيت و فرصت متأسفانه با تهديد و عامل بازدارندهاي براي اين شهرستان تبديل شده است كه بعنوان نمونه ميتوان به عدم احداث بسياري از اماكن تفريحي و فرهنگي، رفاهي، خدماتي و عمراني و همچنين معضلاتي چون مشكل ترافيكي، ناتواني در احياء بافت فرسوده به وسعت بيش از 600 هكتار، بلاتكليفي حدود 300 هكتار زمين محوطه چشمه لادر، تصرف و استقرار لشكر صاحب‌الزمان در اراضي منطقه چشمه منظر، تصرف 2300 هكتار زمين شهر خمينيشهر توسط دانشگاه صنعتي، محدوديتهاي بسيار در جذب سرمايه و ايجاد كاربري و ايجاد اشتغال با احداث تالارها، استخرها، شهربازي، و غيره و عدم اختصاص بودجههاي مناسب و متناسب با جمعيتي حدود 240 هزار نفر، عدم پرداخت حق آلايندگي كارخانه‌هاي همجوار كه باعث از بين رفتن باغات و اراضي كشاورزي و به خطر افتادن سلامت مردم شده است
 بدليل عدم خدمات‌رساني مناسب از طرف سازمانها و ادارات مربوطه كه هم باعث ارزاني بيش از حد اراضي شهر و هم باعث مهاجرت‌پذيري از روستاهاي مختلف استان و استانهاي همجوار و در نتيجه ايجاد تراكم بيش از حد شده است. حتی در قسمت شمالی شهر و شهرک منظریه بدلیل خدمات بسیار کم و متأسفانه عدم توجه مسئولین سازمان مسکن و شهرسازی به این شهرک زمینها بسیار ارزان بوده و از حداقل امکانات شهری محروم می‌باشد که در مقایسه با شهرک سپاهان‌شهر و بهارستان که زمان ساخت آنها در یک زمان میباشد میتوان به بیعدالتی و بيتوجهي مشهود مسئولین مربوطه اشاره نمود، عدم واگذاری زمینهای قانونی شهر خمینی شهر از سهم تفکیک زمینهایی که مسکن و شهرسازی میبایست به شهرداری واگذار نماید از اول دهه هفتاد تاکنون که با پیگیریهای مسئولین شهرستان هنوز به نتیجه نرسیده است، عدم صدور مجوزات لازم و کاربری‌های مختلف در قسمتهای مرزی با شهر اصفهان که میتوانست نقاط درآمدزا و محل درآمد پایدار برای شهرداری باشد و این در حالی است که شهرداریهای اصفهان متقاضی الحاق قسمتهایی همچون قلعه فروشان و وازیچه به محدوده خود میباشند که با مخالفت شدید شورا در این خصوص مواجه شدهاند و همینطور دلایل منطقی دیگر که از حوصله عزیزان خارج و تکرار مکررات میباشد و اين در حالی است که این شهرستان اگر این محدودیتها و محرومیتها را نداشت با داشتن ظرفیتها و پتانسیلهای بسیار زیاد میتوانست یکی از بهترین و زیباترین و مطلوبترین شهرستانها در كشور قلمداد گردداز جمله مواردي همچون: سرمایه‌گذاریهای مختلف شهروندان شهرستان در جهت ایجاد اشتغال و احداث کارگاهها و کارخانههای مختلف، بهره‌برداري بهتر ميدان دام شهرستان كه دومین میدان دام کشور محسوب ميگردد و توسعه مناسب آن و احداث کشتارگاه متناسب، وجود پایانه باربري  و مطرح در کشور و ساماندهی و توسعه و استفاده مناسب از این ظرفیت برای بهبود اقتصاد و اشتغال، وجود زمین‌ها و باغات بسیار حاصلخیز که هم‌اینک نیز بعنوان شش تنفسی استان محسوب میگردد که در صورت توجه مسئولین و اختصاص بودجههای مناسب میتواند در بحث اقتصاد و اشتغال بسیار مفید واقع گردند که از جمله تولید گلابی، سیبری و میوههای متنوع دیگر و محصولاتی از جمله تنباکو که عمدتاً محصول صادراتی می باشد و انواع سیفی و غیره، با توجه به موقعیت تاریخی و قدمت طولانی آن ایجاد صنعت توریسم و گردشگری با توجه به اماکن تاریخی و نقاط دیدنی شهرستان، تقویت صنعت چوب در شهر خمینی شهر و روستای اصغرآباد و در جهت کمک به اقتصاد و اشتغال و وجود دلایل مختلف دیگر برای شهر خمینی شهر و وجود پتانسیلهای دیگر در شهر کوشک، روستاهای سه‌گانه شهرستان که از ظرفیتهای مختلف از جمله باغ تالارها و باغ‌ویلاهای بسیار گران که میتوانست درآمد مناسبی برای شهرداری و دهیاریهای خود باشند، امتیاز ساحلی بودن شهر درچه در جوار رودخانه زاینده‌رود که متأسفانه از هر گونه احداث عمراني محروم و در نتيجه از درآمد مناسب محروم میباشند و دلایل متعدد دیگر از قابليتهاي شهرستان که شوراهاي شهرها و روستاهای شهرستان را مصمم به الحاق به شهر اصفهان نموده است تا از وجود چنین محرومیتهایی رهایی یابد چرا که معتقدیم بالاتر از سیاهی رنگی نیست و هیچگاه وضعیت شهرستان بدتر از وضعیت موجود  نخواهد شد که به قول فرماندار محترم شهرستان جناب آقای صالحی اگر بهترین مدیران اجرایی نیز برای این شهر انتخاب شوند این محدودیتها آنها را از هر گونه فعالیت و تلاش مناسب بازخواهد داشت چرا که همه کارها در همه زمینهها بسته و قفل میباشد که در این خصوص انشاءاله با تصویب اين مصوبه توسط شوراهای شهرها و روستاها و سپس شورای اسلامی شهرستان با رایزنی و همراهي عزيزان در شورای اسلامی شهر اصفهان و مساعدتهاي جناب آقاي دكتر ذاكر اصفهاني استاندار محترم که از همه این قابليتها  و محدودیتها آگاه میباشند به نتیجه مطلوب خواهد رسید.
2- بحث دیگر ایجاد زمینه جذب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی در امور عمرانی، خدماتی، فرهنگی و تفریحی شهر که شهرداری میبایست با ایجاد زمینه و اخذ مجوزات لازم و کاربری آنها بتواند نیازهای شهر را در این مسیر و با راهکارهای مناسب و ارائه امتیازات لازم چنین زمینههایی را ایجاد کند که در حال حاضر دلایل مختلف از جمله عدم توان کافی مالی شهرداری، همراهی و این همدلی را علیرغم تذکرات شورای شهر نداشته است. که امیدواریم این مشکل در جهت صحیح اصلاح گردد که برای اینگونه موارد دست سرمایه‌گذاران را خواهیم فشرد تا با ایجاد این فرهنگ و استمرار در سالهای متمادی کمبودهای مختلف توسط مشاركت خود مردم برطرف گردد و از جمله طرحهای مشارکتی در دست اقدام: انعقاد قرارداد احداث ترمینال مسافربری شهر با مشارکت شرکت تعاونی سهامی اسپادان گشت و شهرداری و همچنین نمایشگاه سنگ با مشارکت شركت وابسته به هيأت مديره سنگبريها با شهرداري ميباشد که به یاری خدا اين مشاركت‌ها محقق خواهد شد و همچنين نيازمند مشاركت در اجراي طرحهای جدید دیگر از جمله: تالار، شهربازی، بازار روز، میدان تره بار و میوه، پارکینگ عمومی، پاساژ، سیتی سنتر، جایگاههای سوخت، استخر، کارخانجات تولید مواد غذایی لبنی، کمپوت و کنسرو و غیره و همینطور احیاء بافت فرسوده و مشارکت در احداث خیابانهای جدید و استفاده از امتیازات آن میتوان نام برد.
3- مشارکت فعال شورا در پیگیریها و مطالبات حقوق قانونی مردم شهر از جمله 37 میلیارد تومان مطالبات شهرداری از ادارات دولتی که با صدور رأي كميسيون ماده 77 دولت ملزم به پرداخت آن میباشد صورت گرفت که از همین جا پیگیریهای مستمر مسئولین شهرستان در این خصوص از جمله نماینده محترم شهرستان، فرماندار محترم، شهردار محترم و بقیه مسئولین که در این راه  همكاري و همياري نمودند تشکر و قدردانی مينمایم. در بحث حق آلایندگی با مساعدت استاندار محترم جناب آقای دکتر ذاکر اصفهانی و عنایت ویژه و قول مساعد ایشان و با پیگیری مسئولین محترم فوق‌الذکر شهرستان به نتیجه نهایی نزدیک شدهایم.
4- در خصوص شوراي شهرستان:  شورای اسلامی شهرستان که از بدو شروع به کار شورای شهر در دوره سوم به ادامه فعالیت مشغول گرديد كه متشکل از: نمایندگان شوراهای شهرها و بخش شهرستان كه جلسات آن طبق قانون با حضور فرماندار محترم تشکیل میگردد. اصولاً با دعوت از مسئولین مختلف ادارات شهرستان و پیگیری مشکلات شهروندان در حوزههای مختلف در این شورا مطرح و رفع میگردد. با وجود نماینده شوراي اسلامي شهرستان در شورای اسلامی استان از این طریق مشکلات شهرستان به استان قابل پیگیری بوده که جلسات شورا هر یک ماه یک بار تشکیل میگردد.
يك درخواست از مسئولين استان و شهرستان
5- با توجه به سابقه تاريخي اين شهرستان كه زادگاه مفاخر و مشاهير بسيار بوده و افتخارات زيادي كه مردم غيرتمند و شريف آن در همه عرصهها چه در زمانهاي قديم و چه در دهههاي بعد از انقلاب داشته‌اند مخصوصاً حضور فعال در جنگ تحميلي و داشتن سرداران سرافراز و رشيد بيشمار و نثار هزاران شهيد و جانباز و آزاده و ايثارگر و همينطور حضور فعال در تمام امور در راه انقلاب و آرمانهاي آن شايستگي اين را دارند كه به تعداد بيشمار نكات مثبت آنها بصورت پررنگ نگاه كرد كه به چند مورد آن اشاره مينمايم. ميزان اهداء خون نمونه اين شهرستان در سطح استان در روز عاشوراي حسيني، حضور فعال مردم خيرانديش اين شهرستان در مشاركت  امور خيريه از جمله: ميزان نذورات و قرباني در ايام عاشورا كه اين شهرستان را بنام حسينيه ايران عنوان مينمايند و همچنين مشاركت بسياري از شهروندان عزيز در امور خيريهها، قرضالحسنههاي محلي، مؤسسات درماني و مراكز توانبخشي معتادان و يا معلولان تحت پوشش بهزيستي و مراكز نگهداري كودكان بي‌سرپرست و كمكهاي نقدي و غيرنقدي به كميته امداد امام خميني (ره) و غيره كه متأسفانه اينگونه فعاليتهاي مثبت ناديده گرفته شده و صرفاً نكات منفي كه توسط يك گروه معدود كه بنا به نسبت جمعيت شهرستان بسيار اندك مي‌باشند پررنگ جلوه و اين افتخارات را تحت‌الشعاع قرارداده است و باز متأسفانه در تريبونها و مكاتبات با صداي بلند و با خط درشت بيان ميگردد.
و اما درخواست از مردم: ابتدا  همیاری و همکاری در مشارکت طرحهای عمرانی جهت ایجاد تحول اقتصادی و برطرف نمودن مشکل بیکاری جوانان در شهر، همکاری و همیاری با شهرداری و سازمانهاي وابسته به آن در خصوص نگهداری اموال عمومی و نظافت شهر از جمله نگهداری و استفاده صحیح از اتوبوسها و وسایل نقلیه عمومی، پارکها، سطلهای زباله عمومی، تابلوهای راهنمایی که اغلب با ترقهها از بين ميروند و با هزینه سنگین بازسازی میگردند و همچنين همكاري در تميز نگه داشتن خيابانها و كوچهها براي كم شدن حمل زباله که با رعایت این موارد در حقیقت به درآمد شهرداری کمک نمودهاید که به جای هزینههای سنگين اين چنيني، شهرداری میتواند اجرای طرحهای مختلف را تسریع بخشد.
عليهذا امیدوارم با محقق شدن موارد فوق و پیگیریهای مستمر تا پایان دوره مسئولیتی خود و ديگر اعضاي محترم شورا با دلسوزی بيش از پيش و تصویب مصوبات لازم، شهرداری را در اجرای طرحها و پروژههاي مناسب و مفيد براي شهر همراهی و در امر خدمت به مردم بيش از پيش مفيد واقع شويم. اما در پايان اين نكته ضروري است كه متأسفانه تاکنون به عناوین مختلف خواه سهواً و یا عمداً نقش شورا و حضور فعال آن در محافل مختلف و در کمک و مساعدتهای فرهنگی، ورزشی، عمرانی و رفاهي و ارتقاء آنها هم از طرف روابط عمومی شهرداری و هم دوهفته‌نامه فرصت کمرنگ نشان داده شده و یا اصلاً توجه نشده که این انتقاد شخصي اینجانب به مسئولین این دو قسمت میباشد. آرزوی توفیق و سلامتی و موفقیت همه شهروندان را از خداوند منان مسئلت مینمایم.      
   و السلام علیکم و رحمـت اله و برکاته
سيد اميرصدر صهري
 رئيس شوراي اسلامي شهر

ضمناً آدرس سايت شوراي اسلامي شهر خميني شهر جهت اطلاع شهروندان
www.shora-khomeinishahr.ir ميباشد






شهر ما خانه ماست 2
شهر ما خانه ماست 2

 

نخستین گام در مرحله طراحیهای شهری از جمله طرحهای جامع و تفصیلی موضوع شبکه حمل و نقل است. بدین صورت که قبل از هر اقدامی لازم است چارچوب شبکه مشخص گردد. این چارچوب متأثر از عوامل متعددی است که  می توان به تعدادی از آنها بشرح زیر اشاره نمود.

1- شکل شهر ( مستطیلی – دایره ای – ستاره ای – قطاعی  -.... )
2- مساحت و گستردگی شهر
3- نحوه پراکندگی جمعیت در شهر و تراکمهای جمعیتی و ساختمانهای نقاط مختلف
4- محله بندی و منطقه بندی شهر
5- اقتصاد شهر ( صنعتی – کارگاهی – خدماتی – کشاورزی  و  ..... )
پس از بررسیهای متعدد  در موارد فوق و با توجه به  اینکه  مطالعات آنها قبلاً بایستی انجام شده باشد و در این مرحله فقط به طراحی شبکه پرداخته می شود و استخوان بندی شبکه ترافیکی انجام میگیرد. در استخوان بندی شبکه موارد زیر مد نظر قرار خواهد گرفت.
1- سلسله مراتب خیابانها
2- نحوه ارتباط با کاربریهای شهری ( مسکونی – تجاری – خدماتی - .... )
3-توپوگرافی ( شیب – دفع آبهای سطحی - .... )
4- میزان تخریبها و تعریضها 
 5- حجم ترافیک وضع موجود خیابانها
6- حجم ترافیک آینده با توجه به کاربریها و عوامل دیگر
ولی در هر حال یک سری از خطوط اصلی ترافیکی بعنوان استخوان بندی طراحی میشود که باصطلاح نقش شریانی  را در سیستم حمل و نقل بازی خواهند کرد. بعبارت دیگر اگر شبکه حمل و نقل را با سیستم گردش خون انسان مقایسه نمائیم لازم است نقش شاهرگها و محورهای اصلی ارتباطی گردش خون را بصورت اساسی در نظر بگیریم. در مرحله بعدی تمایز سرخرگها و سیاهرگها را باید منظور نمود که اصطلاح معادل آنها در شبکه ترافیکی « خیابانهای جمع کننده و پخش کننده» میباشد. به بیان دیگر بعضی از خطوط حمل ونقل، ترافیک خیابانهای سطح بالاتر ( شریانی ) را جمع میکند و در برخی از خطوط دیگر پخش ترافیک در سطوح پائینتر (دسترسیها) انجام میگیرد. خیابانهای کهندژ – باغبان – آزادگان را میتوان از شریانهای حمل و نقل خمینی شهر منظور نمود، هرچند که بویژه باغبان در حال حاضر با نقش فوق فاصله دارد. خیابانهای شریعتی،  امام،  بلوار توحید و منتظری و بوعلی را هم از خیابانهای جمع کننده و پخش کننده باید بحساب  آورد.
در بخش دسترسیها و کوچهها و بن بستها نیز مسائل دیگری از ضروریات قابل توجه میباشند، از جمله شیبهای طولی و عرضی،  مقطع عرضی، نحوه ارتباط با خیابانهای سطح بالاتر ( جمع کننده و پخش کننده ) و غیره.
با توضیحات فوق مشخص گردید که یک شبکه حمل و نقل صحیح و کارآمد واجد شرایط ویژه ای است و اگر شرایط و مشخصات شبکه در نظر گرفته نشود عوارض متعددی در پی خواهد داشت و در نقاط مختلف شهر معضلات و مشکلات ترافیکی خود را نشان خواهد داد و این همان موضوعی است که همه شهروندان خواه ناخواه با آنها درگیر میباشند، بنابراین رفع این معضلات نیز باید دغدغه همه شهروندان باشد.
بطور معمول یک سازمان ( مهندسین مشاور ) پس از تنظیم قرارداد کلیه موارد فوق را انجام داده و طرح ترافیکی را ارائه مینمایند که پس از بررسیها و تصویب مقامات ذیصلاح از جمله شورای ترافیک استان و کمیسیون ماده پنج جهت اجراء به شهرداری داده میشود. حال اگر شهرداری نتواند یا نخواهد شبکه را طبق نقشههای ارائه شده اجرا نماید و یا شهروندان در اجرای آن همکاری لازم را ننمایند، مشکلات فوق الذکر در مراحل مختلف بروز خواهند کرد. با این وصف سه رکن اصلی نقش عمده را در برنامه ریزی، طراحی و اجرای یک شبکه صحیح ترافیکی بازی میکنند. مهندسین مشاور،  شهرداری، شهروندان و به عقیده نگارنده هر سه آنها در ایفای نقش خود بنحوی کوتاهی نمودهاند. به همین جهت در اینجا وظایف و عملکرد آنها بطور مجزا یادآوری میشود با این هدف که انشاء ا... در بهبود عملکردها بتواند موثر باشد و با این توضیح که اولاً قصد اینجانب از میان مطالب صرفاً آگاهی و اطلاع رسانی است و خدای ناکرده اگر در جایی اهانت یا اتهامی وارد شد قبلاً پوزش میطلبیم. ثانیاً گریزی از بیان بعضی مطالب نیست زیرا اگر مسلمانیم و اگر جامعه ما اسلامی است معتقدیم باید تلاش کنیم از بهترینها باشیم و شهرسازی ما نیز الگو باشد و بدیهی است که شهری با ترافیک سردرگم، شبکه خیابانهای نامنظم و ناکارآمد، وضعیت مغشوش رفت و آمد مردم و عصبی شدن آنها نمیتواند الگو باشد. در ابتدا نقش مهندسین مشاور را بازگو  میکنیم:
برای برنامه ریزی و طراحی یک شبکه حمل و نقل قبل از هر ابزاری، یکسری نقشههای مبنایی بهنگام و با مقیاس مناسب مورد نیاز است ولی متأسفانه در این مرحله اساسی، با مشکل روبرو بودهایم. با این توضیح که نقشههای مزبور وجود نداشته است و همین موضوع باعث شده اولین گام طراحیها درست برداشته نشود. بطور قطع نمیتوان گفت که فقدان این نقشه گناه کیست؛ آیا شهرداری اقدام  نکرده؟ آیا نقشهها موجود بوده و در اختیار مشاور قرارداده نشده؟ و یا سئوالات دیگر، ولی حداقل با اطمینان میتوان گفت که مهندسین مشاور نبایستی بدون وجود نقشههای بهنگام کارخود را شروع نمایند و از نظر اخلاقی و شئون حرفهای موظف بودهاند فقدان نقشهها را گوشزد نمایند نه اینکه با استفاده از یکسری نقشههای باصطلاح تاریخ گذشته و غیر مفید کارخود را شروع نموده و باعث مشکلات و معضلات متعدد دیگر شوند. در اینجا ذکر نکتهای دیگر نیز لازم است که منظور از مشاور فوق تهیه کنندگان طرح جامع و طرح تفصیلی خمینی شهر که قبلاً طرح ترافیکی نیز داخل آنها گنجانده شده میباشد كه در سالهای 1382و 1375 طرح خود را تحویل دادهاند  ولی اکنون برای طرحهای ترافیکی مشاور ویژهای بکار گرفته میشود.
اما چه مشکلاتی متعاقب استفاده از نقشههای نابهنگام پدید آمده است؟ از اولین مشکلات میتوان به عدم انطباق گذربندیها و معابر طراحی شده با خیابانها، کوچهها و دسترسیهای موجود اشاره نمود. نحوه تعریض خیابانها و کوچهها میتواند منشأ بسیاری از اختلافات و دعاوی حقوقی شود. بارها اینجانب در کمیسیون شهرسازی و کارشناسیها  مواجه با مراجعات مردم در ارتباط با اختلافشان در مورد نحوه تعریض بودهام و بدیهی است بسیاری از این اختلافات، از ابهام در تعریض معابر نشأت میگیرد نه از زیاده خواهی مالکین و مجاورین، زیرا چنانکه گفته شد همه مسلمانند و حقوق مسلم دیگران را برسیمت میشناسند. مگر اینکه سهواً تصور کنند که حقی از آنها ضایع شده و آنگاه اقدام به اعتراض و طرح دعاوی کنند و اگر متوجه شوند که واقعاً حق با کیست به سرعت واقعیت را قبول کرده و از دعاوی خود صرف نظر مینمایند.

هر شهروند یک شهردار
هر شهروند یک شهردار

زندگی در شهر نیاز به آرامش دارد یعنی سلامت جامعه در سایه آرامش است؛ به مصداق این حدیث که می گوید: نعمتان مجهولتان، الصحت و الامان؛ سلامت و امنیت دو نعمت است که در سایه آرامش ایجاد می شود. لذا باید دید چگونه میتوان به این شرایط رسید. اولین شرط، آگاهی نسبت به قوانین شهرنشینی است و جالب اینکه خیلی از این مطالب را ما پیروان اسلام می توانیم از قرآن و احادیث استخراج کنیم.

اسلام بر حقوق همسایه بسیار تأکید نموده، زندگی جمعی را یادآور شده، مردم آزاری را نکوهش کرده و احترام به دیگران را توصیه کرده است و از همه بالاتر اينكه پیغمبر ما مشهور است به خلق‌خوش؛ آیا می شود فردی خوش‌خلق باشد ولی تحمل شنیدن سخن دیگران را نداشته باشد؟ خلاصه کلام؛ اگر مردم ما این نکته را در نظر بگیرند که اولین شرط داشتن یک جامعه سالم نقدپذیری است و اینکه اگر کار خلافی را به ما تذکر بدهند قبول کنیم و بلافاصله پیراهن جنگ نپوشیم. از طرفی هر کدام ما خود را یک شهردار وظیفه شناس و دلسوز بدانیم و با تمام وجود در حفظ سلامت و امنیت شهر بکوشیم. احساس مسؤولیت ضمن اینکه یک وظیفه قانونی است؛ شرع هم لازم دانسته است. حال با توجه به این موضوع، شرعاً موظف هستیم در زمینه حقوق شهروندی ضمن تذکر به کسی که رعایت قوانین را نمی کند و حقوق دیگران را نادیده می گیرد، می توانیم کتباً به شورا و شهرداری چه در مورد افراد و چه در مورد مسؤولین خاطی گزارش کنيم. از طرف دیگر اگر هر گونه طرحی در جهت اصلاح مشکلات عمرانی یا فرهنگی به ذهن شما رسید لازم است به اطلاع اعضای شورا برسانید تا در صورت امکان و حتی ‌المقدور در جهت انجام آن بررسی و اقدام شود. ما استدعا داریم از عزیزان صاحبنظر و خبره و کارشناس، ضمن اینکه روزهای یکشنبه هر هفته شورا دیدار مردمی دارد جهت طرح مسائل و موضوعات مهم شهری و با گرفتن وقت قبلی مراجعه نمایید تا در خدمت شما شهروندان محترم باشیم و از راهنماییها و نظرات ارزشمندتان استفاده کنیم. آنچه مایه ترقی و تعالی یک شهر میباشد همکاری و همفکری دلسوزانه نسبت به مسائل شهری است. شاید بعضاً بیتوجهی و بیدقتی بعضی از مسؤولین به درخواستهای مردمی باعث دلسردی شده، ولی این دلیل نمیشود که شهروندان هم بیخیال نسبت به امور باشند. مسلماً به مصداق این که می گویند: سخنی که از دل برخیزد بر دل مینشیند اگر حقیقتاً بدون غرض و از روی احساس مسؤولیت سخن بگوییم مسلماً اثر خود را خواهد داشت. شهر خمینی شهر پتانسیلهای فراوانی در زمینههای مختلف فرهنگی و عمرانی دارد و هرکس حمیت محلی و تعصب نسبت به زادگاه خود دارد بایستی به هر شکل ممکن و با سعه‌صدر مشکلات را بررسی کند و به مسؤولین مربوط اطلاع دهد. مطمئن باشید شهر آباد و سرسبز مایه آسایش همه خواهد بود. درست است که هر کس بهتر است در زمینه کار خود فعالیت داشته باشد اما هر کس یک شهروند است و در زمینه رشد و شکوفایی شهر و موطن خود مسؤول است. آیا هرگز فکر کردهاید چطور یک شهر شهره آفاق می شود و زبانزد همه و حتی در دنیا مطرح می گردد. این امکان ندارد مگر با کوشش و تلاش همگانی. اگر قرار بود هر کس خودش به همه جا برسد جامعه معنی و مفهوم نداشت و مصداق «یدا... مع الجماعه» همین است. مخلص کلام اینکه بیایید قوانین شهری را خوب بررسی کنیم و قبل از اینکه مأمورین قانون بخواهند با برخورد قانونی و جریمه با ما روبرو شوند، از تخلفات جلوگیری کنیم. از جمله سد معبر پیادهروها، پارک غیرمجاز وسائل نقلیه، ساخت و سازهای غیرقانونی و خلاف، ایجاد سر و صدا و آلایندگی در محل زندگی شهروندان خودمان و ....
خلاصه حقوق یکدیگر را محترم بدانیم. چرا؟ بدلیل اینکه کسی که ادعای مسلمان بودن و شیعه پیروی علی (ع) دارد به حقوق دیگران احترام میگذارد. آیا در احادیث توصیه نشده است به اینکه کسانیکه عمرانی برای دیگران ایجاد کنند به ثواب اخروی نائل خواهند شد. پس چرا در زمینه توافقات این قدر سخت گیری میکنیم و نمی گذاریم معبر مردم باز شود؟ آیا فکر نمیکنیم چه کسانی با ثروت های قارونی بودند ولی هیچ بهرهای از آن نبردند؟ و صد البته این کارها توفیق میخواهد. بعضی میگویند شهرداری مگر خیریه است که ما به آن کمک کنیم؟ باید عرض کنم شهرداری یک مجموعه خدمتگزار به مردم است و اگر جایی برخورد نامناسب یا غیرعادلانه با شهروندی شده باید پیگیری کرد. ولی مطمئن باشید هر چقدر شهرداری توانمندتری داشته باشیم شهری آبادتر و شادابتر خواهیم داشت. خداوند به همه توفیق خدمت به خلق خدا را عنایت فرماید و لطف خداوند یاور همه باشد.

شهر ما خانه ماست 1
شهر ما خانه ماست 1

زماني شهرها بحدي كوچك بود كه مديريت آنها به سهولت امكان پذير بود تا آنجا كه كليه خدمات و تأسيسات شهري منجمله آب، برق، گاز و ... در يك سازمان با نام شهرداري متمركز و انجام ميگرديد. حتي در دورههايي، سازمان راهنمايي و رانندگي يكي از دواير شهرداريها بود.اما بتدريج و بويژه پس از انقلاب اسلامي، شرايط تغييرات كلي نمود

اما بتدريج و بويژه پس از انقلاب اسلامي، شرايط تغييرات كلي نمود بصورتي كه اگر قبل از انقلاب حدود 60 تا 70 درصد جمعيت ايران در روستاها زندگي ميكردند پس از انقلاب موضوع عكس شد و حدود 60  تا 70 درصد مردم در شهرها ساكن شدند. علت اصلي اين افزايش شهرنشيني را ميتوان مهاجرت روستائيان به شهرها دانست كه خود مشكلات عديده ديگري را بوجود آورد. هر چند مهاجرت بخودي خود مي تواند مفيد نيز باشد.
به هر حال مسئله مديريت شهرها دگرگون شد و با وجود آنكه بمرور بسياري از مسئوليتها از جمله مديريت آب، برق و گاز از شهرداريها منتزع و به شركتهاي مربوط واگذار شد، با اين وجود از حجم مسئوليت شهرداريها نه تنها كاسته نشد بلكه افزايش هم يافت و علل آنرا باید انتظارات و مطالبات روزافزون شهروندان، افزايش آگاهيهاي عمومي در اثر اطلاع رساني رسانهها، ارتباط وسيع تر شهروندان با ديگر شهرها و مناطق كشور و خارج از كشور و نظاير آن دانست. هر چند اين مطالبات بحق و حتي مفيد مي نمود ولي مسئله ديگري را بدنبال داشت كه هزينههاي هنگفت و سرسام آوري را به شهرداري ها تحميل كرد.
اما طرف ديگر سكه را نيز بايد ديد؛ قانون خودكفايي شهرداريها و تأمين درآمدهاي مورد نياز بوسيله شهروندان جهت انجام هزينه هاي فوق الذكر، مسئله را هر چه غامض تر نمود و اين امر در حالي اتفاق افتاد كه از سویي، اكثر شهرهاي كوچك و متوسط از اقتصادي ناكارآمد و ضعيف برخوردار بودند و از سوی ديگر، انتظار مردم براي تأمين هزينه ها توسط دولت، شهرداريها را با مشكلات بزرگي در جهت جبران هزينه ها مواجه ساخت. هنوز بسياري از مردم نمي دانند كه هزينه هاي شهر بعهده آنهاست و هر جا پيشرفتي در عمران و خدمات شهري مشاهده مي شود نهايتاً سبب و عامل آن خود مردم مي باشند. در هر حال هدف از اشاره فوق، اين مطلب است كه تأمين خدمات متعدد شهري و پيگيري امور عمراني شهر مستلزم هزينه هاي فوق العاده است و لازم است بطرق مختلف، شهروندان در جريان درآمدها و هزينه هاي متفاوت شهر قرار گيرند که از جمله امور عمراني و احداث و تعريض خيابانهاست كه خود باعث بسياري از مباحث، شكايات، طرح دعواها در محاكم قضايي، ايجاد نارضايتي ها، بروز سؤالات و غيره شده است. در اين مورد ضروري است همراه موضوع كلي تري با عنوان طرح جامع و طرح تفصيلي شهر، موارد فوق مورد بررسي و كنكاش كافي قرار گيرد. مديريت واحد شهري نيز از جمله مطالبي است كه به اين موضوع مربوط است و در جاي خود مورد بحث قرار مي گيرد.
طبق قانون، طرح جامع طرحي است كه در آن خط مشي اصولي و كلي سياست هاي شهري را تعيين مي كنند. انتخاب الگوي صحيح استفاده از اراضي شهري، ترويج ضوابط شهرسازي، كنترل توسعه شهرها،  هماهنگ سازي بخش هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي و زيست محيطي اموري است كه در طرح جامع به آنها پرداخته مي شود. از نظر قانوني، طرح جامع طرحي بلندمدت است كه در آن علاوه بر نحوه استفاده از اراضي و منطقه بندي مربوط به حوزه هاي مسكوني، صنعتي، بازرگاني، اداري، كشاورزي، تأسيسات، تجهيزات و تسهيلات شهري و نيازمنديهاي عمومي شهر؛ خطوط كلي ارتباطي و فرودگاهها و بنادر و امثالهم تعيين مي گردد. (حجتي، قانون شهرداريها 1385)
 چنانچه از مطالب فوق پيداست در طرح جامع بصورتي بسيار كلي محل استقرار و شيوه توزيع كاربريهاي شهري و تراكم هاي جمعيتي مشخص مي شود ولي جزئيات آن در طرح تفصيلي تعيين مي گردد.  بنا بر قانون، طرح تفصيلي طرحي است كه در آن تنظيم برنامه‌هاي مفصل و انجام اقدامات جزء به جزء (در سطح جزئيات) در مناطق و محلات شهري و طراحي آنها انجام مي‌گيرد.
بعبارت ديگر، در اين طرح جزئيات عوارض شهري به گونه اي مشخص مي گردد كه دست اندركاران اجرايي حتي الامكان در اجرا با مشكلي مواجه نگردند بصورتي كه محل استقرار و شيوه توزيع كاربريها و تراكم ها بطور دقيق تر و واقع بينانهتر روشن شده باشد.  به همين علت مي توان گفت طرح تفصيلي طرح جامع بزرگ شده اي است به مقياس 2000 :1 تا 500 :1 كه به همين نسبت، دقت عوارض شهري بويژه قطعات ملكي در آن افزايش يافته است. (وزارت كشور 1377)  بعبارت ديگر طرح تفصيلي بر اساس معيارها و ضوابط كلي طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمين هاي شهري در سطح محلات مختلف شهر، موقعيت و مساحت دقيق زمين ها براي هريك از آنها، وضع دقيق و تفصيلي شبكه عبور و مرور، ميزان و تراكم ساختماني در واحدهاي شهري، اولويت هاي بهسازي، نوسازي و توسعه و حل مشكلات شهري تعيين مي شود و  نقشه ها و مختصات مربوط به مالكيت براساس مدارك ثبتي تهيه و تنظيم مي گردد. (حجتي  1385)
با توجه به همه موارد فوق، زيربناي شكل و ساختار شهر در دو طرح جامع و تفصيلي مشخص مي گردد. در اولي بصورت كلي و در دومي بنحوي دقيق تر و با جزئيات بيشتر. بنابراين با عنايت به اهميتي كه اين دو طرح دارند بايستي با دقت و بررسي‌هاي منظم و مرتب به اين دو طرح پرداخت. اما متأسفانه در اين مقطع  بايد تأمل فراوان نمود و تا قدري نيز افسوس خورد چون مسئول تهيه طرحهاي جامع و تفصيلي وزارت مسكن و شهرسازي است و با بكارگيري يك مشاور اقدام به اين امر مي نمايد. اينكه به چه صورت اين مشاور تعيين مي شود و به چه شكل به كار خود مي‌پردازد جاي بررسي دارد و مشخص است كه در صورت نواقص اين دو طرح، چه مشكلاتي براي شهر و شهروندان بوجود مي‌آيد كه در بحثهاي بعدي به آن خواهيم پرداخت.

این همه پروژه نیمه تمام چرا؟
گفتگو با معاون امور عمرانی شهرداری؛
این همه پروژه نیمه تمام چرا؟

 

روزی نیست که تلفن دفتر نشریه زنگ نخورد و یا اینکه کسی نیاید و از مشکلات شهر نگوید. بخشی از این مشکلات مربوط به خیابان‌هایی است که نیمه کاره رها شده است. شهروندان زیادی از اینکه میبینند برخي پروژهها نیمه‌کاره به حال خود رها شده و کسی به آن توجهی نمی کند گلایه‌مند هستند.

صفحه 100 از 100