امروزسه شنبه, 29 خرداد 1397-- Tuesday Jun 19 2018

ساعت 22:40:55

آخرین به روز رسانی : دو شنبه 01:37:57

آتشگاه ماربین از نگاه مستشرقین
آتشگاه ماربین از نگاه مستشرقین

آتشگاه ماربین به سبب اهمیت تاریخی فراوان، همواره مورد توجه مورخین و باستان شناسان مختلف بویژه مستشرقین بوده است. مستشرقین در سفر به اصفهان می کوشیده اند تا بازدیدی از این اثر ارزشمند بازمانده از ایران باستان داشته باشند و دیده های خود را در این زمینه به صورت مکتوب برای سایر شرق پژوهشان ارائه دهند.
"رابرت کر پورتر" و "مادام دیولافوا" دو تن از این پژوهشگران شرق شناس هستند که در قرن 19 -به فاصله حدود 60 سال از یکدیگر- اقدام به بازدید از این اثر تاریخی نموده اند و دیده های خود را به تفصیل نگاشته اند. از نکات جالب آن است که " کر پورتر" آتشگاه را تپه ای مصنوعی و ساخته دست بشر توصیف می کند...
متن ذیل، بخشی کوتاهی است از این نگاشته ها.

از وضع تاق ها چنین استنباط می شود که...
مادام دیولافوا کهدرسال 1882 م. ازآتشگاهاصفهاندیدنکرده،درموردآنچنینگوید: " اینتپهدروسطدرهزایندهرودواقعاست،چنینبهنظرمیرسدکهدررأسآن،عمارت استوانه ای شکلی واقع بوده و گنبدی هم داشته است. در محیط آن، هشت سوراخ است که به قرینه یکدیگر قرار گرفته اند. از وضع تاق ها چنین استنباط می شود که این عمارت در زمانی که خیلی دور نیست، تعمیر یافته باشد ولی در داخل بنا، هیچگونه آثاری از تزئینات دیده نمی شود که بتوان آنرا به زمان معینی مربوط کرد و سن تقریبی آنرا بدست آورد... چگونگی این بنا و تاریخ آنرا اصفهانی ها نمی دانند و فقط به نام آتشگاه معروف شده است. ممکن است یکی از معابد گبران باشد که معمولا بر روی تپه ها و کوه ها ساخته اند

این آتشکوه، یک تپه مصنوعی است که...
« رابرت کر پورتر » که در اوایل سده نوزدهم میلادی به اصفهان سفر کرده، از فراز ایوان عالی قاپو به تماشای حومه باختر شهر ایستاده، در دوردست " یک تپه محصور و مرتفع به شکل مخروط، که شیئی بس نمایان در بین تلهای فرو ریخته در پای آن تشکیل می دهد" مشاهده کرده، در شرح آن نگاشته است: " آن را آتشکوه، یعنی تپه آتش، می خوانند... اما از آنجا که این آتشکوه، یک تپه مصنوعی است و نزدیک محله ای قرار دارد که گبرها و به ویژه پیروان رزمنده محمود افغان در آن ساکن بودند، شکی نیست که ایشان باز در مکانی مسکن گزیدند که اجدادشان از زمان نخستین اسکان بر کرانه های زاینده رود، در آن زیسته بودند و بدین سان آن را حامل نشانه والاترین پرستشگاه خود یافتند

بیانات امام جمعه خمینی شهر در نماز عید فطر
بیانات امام جمعه خمینی شهر در نماز عید فطر

نماز عید سعید فطر این هفته جایگزین آخرین نماز جمعه خردادماه 1397 در خمینی شهر به امامتآیت ا... شیخ عباس رحیمی برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار فرصت آنلایننماینده ولی فقیهروز عید فطر را روز امام زمان(عج) دانست و گفت: هم نماز جمعه هم نماز عید فطر از مناسب آن حضرت می باشد و فقط وی یا نائب ایشان که مقام معظم رهبریست، یا آنهایی که منسوب ولی فقیه هستند، حق اقامه این نماز را دارند. اگر مسلمانان عظمت این روز را متوجه می شدند، بیشتر از این بدان توجه می کردند مخصوصاً با حضور گسترده در نماز عید فطر و پراکنده نخواندن این نماز که بر خلاف سیاست وحدت فلسفه این روز است.

خطیب جمعه ادامه داد: امروز عید به معنای شادمانی نیست بلکه طبق گفته ائمه(ع) عید به معنای تشکر از خداوند متعال است و لذا به تعبیری این نمازی که اقامه کردیم، نماز شکر است. ما شکر به جا می آوریم  که موفق شدیم ماه رمضان را درک کنیم حتی اگر نتوانسته ایم به هر دلیل روزه بگیریم.

مسؤول ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان درخواست کرد: پس از ماه رمضان باید همین راه را ادامه دهیم؛ همان نماز اول وقت، جماعات، عبادات، نماز شبها، سحر بیدار شدنها. با قرآن خداحافظی نکنیم که نوعی خیانت است. همان تلاوتها را ولو کمتر داشته باشیم. در ماه رمضان کارهای خوب و پسندیده زیاد شد؛ خیرات، اطعام، دستگیری از نیازمندان، آزاد کردن زندانی که همه ماندگار است و برای ماندنشان باید آنها را ادامه دهیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان با اشاره به سالروز تشکیل جهاد سازندگی در سال 1358 به فرمان امام خمینی(ره) گفت: امروز جهاد سازندگی به جهاد کشاورزی تبدیل شده است. متأسفانه کشاورزی ما وضعیت خوبی ندارد. انتظار داریم همه مشکلات کشاورزی را گردن خشکسالی نیدازیم. با مدیریت صحیح و تدبیر و هزینه درست می توان کاری کرد تا کشاورز انگیزه پیدا کند که کشاورزی نماید.

استاد حوزه و دانشگاه خطاب به دولت گفت: چرا هر چیز کشور حتی کشاورزی به "دلار" گره خورده است؟ باید تدبیری اندیشید تا کشاورزی و تبعاً اقتصاد کشور مستقل گردد. از دولت بالاخص وزارت کشاورزی و حتی مجلس و قوه قضائیه می خواهیم سعی کنند قاطعانه از کشاورزی حمایت کنند.از کشاورز صد در صد حمایت شود؛ حمایت عملی نه شعاری و مقطعی.

امام جمعه شهرماناز شرکت کنندگان در راهپیمایی روز قدس تشکر کرد که با کارشان دفاع از مظلوم کردند و سیلی به صورت ظالم زدند و ادامه داد: از ائمه جماعت، مداحان، متولیان مساجد، هیئتهای امنا،متولیان مراسمات بالاخص شبهای قدر، از ستاد نماز جمعه، از متولیان از خیّرین جشن گلریزان، از نیروی انتظامی که امنیت این ماه را مخصوصاً در لیالی قدر و روز قدس به عهده داشتند و در یک کلام از تمامی کسانی که در ماه رمضان  به مردم خدمت کردند، تشکر و قدردانی می نماییم.

لازم به ذکر است به جهت تقارن عید فطر و روز جمعه این هفته در مصلی نماز جمعه برگزار نشد و بجای آن نماز عید اقامه گردید.

در نقد جو رسانه ای اخیر؛ تجاوز به حریم یک شهر
در نقد جو رسانه ای اخیر؛ تجاوز به حریم یک شهر

1- مشکل شهرهای کوچک و میانی، قرارگرفتن در زیر سایه کلانشهرها(ساختار مرکز-پیرامون) است. نه امکانات کلانشهرها به آنان داده می شود نه داشتنی هایشان دیده می شود. آن چه را هم دارند به نام شهر بزرگ مصادره می شود.
در این حالت، همه چیز تحت شعاع مرکزگرایی قرار می گیرد،تا جایی که خواسته و ناخواسته آشفتگی ها و معضلات به سمت شهرهای پیرامونی سوق داده می شود تا حاشیه، جورکشِمرکز شود.
در این پروسه، مناطق پیرامونی در نقطه کور خبری قرار می گیرند و در رسانه ها اصطلاحا دیده نمی شوند. اگر هم دیده شوند خبرهایمثبتشانبه نام و به کام کلانشهر منتشر می شود.
خبر اگر منفی باشد به نام همان منطقه کوچک منتشر می شود و اینجا همان نقطه تناقض است. تناقضی که کنشگران و فعالان رسانه ای پایتخت کمتر به آن توجه دارند.
محله هرندی های تهران با نام اعتیاد،رسانه ای می شود بدون آنکه رسانه ها دریابند مردم آن محله و حتی آن سوی کشور، مردم شهر تاریخی هرند آزرده خواهند شد و تصویر رسانه ای آن مناطق و حیثیت جمعی شانآسیب پذیر می گردد. منطقه کهریزکتوسط رسانه ها بر سر زبان ها می افتد بدون آنکه رسانه ها به تبعات رفتار متناقض گونه شان دقت کنند.
رسانه ها،خبر تجاوز به کودکی را به صورت گسترده منتشر می کنند بدون آنکه دریابند شیوه عملکردشان خود یک تجاوز است؛ تجاوز به حریم یک شهر و مردم آن،آن هم شهری کهن با سابقه تاریخی چند هزار ساله و پر از داشتنی های افتخارآمیز.
به قول یورگن هابرماس فیلسوف معاصر؛"سرشتهمه جایی و همه شمول رسانهها، هیچ راهی برای شکل€Œگیری و بالیدن تفکر انتقادییا کنش انتقادیبرای افراد بازنمی€Œگذارد."و ظاهرا این انفعال رسانه ای، شامل فعالان و مدیران رسانه ای هم شده است!

2- مشکل ناهنجاری های اجتماعی، مشکل این شهر و آن شهر نیست، حتی مشکل این طبقه و آن طبقه نیست، مشکلی عمومی است که تحت تاثیر تنازعات درونی رو به افزایش است. خبر ناگوار تجاوز در دبیرستان تهران یکی از این خبرهاست که هفته های اخیر به شدت رسانه ای شد اما انبوه خبرهای مثبت تهران، مانع از آن شد تا چهره پایتخت را چندان بدنام کند. خودکشی جنجالی دو دختر اصفهانی در پل چمراناز دیگر خبرهای چند ماه اخیر است که گرچه به شکل وسیع رسانه ای شد ولی نتوانست نام اصفهان را چندان دچار حاشیه کند.
3- خبر تجاوز به یک کودک در خمینی شهر گرچه ناگوار و تاسف بار بود اما انتشار وسیع آن علاوه بر "تناقض رفتاری رسانه ها" و"معضل مرکزگرایی"، محصول "واقعیت سومی"هم بود. انتشار این خبر آنهم در ایام درگذشت بنیانگذار انقلاب اسلامی، بی تردید شیطنت رسانه ای بود که توسط عده ای هدفمند به آن دامن زده شد تا به برخی اهداف سیاسی مورد نظر خود برسند. همچنانکه حادثه باغ نیز 7 سال پیش درست در همین ایام رسانه ای شد.

گفتگو با مترجم نابینای شهرمان
معدل بالا موفقیت نیست
گفتگو با مترجم نابینای شهرمان

اشاره: سعید زرگریان متولد 1371 مترجم زبان انگلیسی و دارنده رتبه یک کنکور دکترا در این رشته است. وی یکی از نابینایان موفق شهرمان است که توانسته علاوه بر موفقیت در تحصیل، به کمک تکنولوژِی برای خود کسب و کار در فضای مجازی برای خود فراهم کند. او تاکید می کند که گرفتن نمره های بالا در دانشگاه از دید مردم کار شاقی است و این نگاه جای تامل دارد. در ادامه چکیده این گفتگو را می خوانید.
**


€لطفا در ابتدا خودتان را برای خوانندگان فرصت معرفی کنید؟
بنده دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی و کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه اصفهان هستم. دورۀ کارشناسی را با معدل 56/18 (رتبۀ سوم گروه) و کارشناسی ارشد را با معدل 47/19 (رتبۀ اول گروه) به پایان رساندم. در آزمون کارشناسی ارشد سال 1393، رتبۀ سوم گرایش مترجمی، در آزمون دکتری سال 1395، رتبۀ اول مجموعۀ زبان انگلیسی و، در آزمون دکتری 1396، رتبۀ یازدهم گرایش ترجمه را کسب کردم. با این حال، بعد از طی کردن فرایند مصاحبه، موفق به راهیابی به مقطع دکتری نشدم.

 

€علت نابینایی شما چیست و شما چطور توانستید با وجود این کم بینایی تا این در جه تحصیل کنید؟
از بدو تولد، به بیماری چشمی RP، که عوام آن را به شب€کوری می€شناسند، مبتلا بودم. این بیماری در یک و نیم سالگی تشخیص داده شد و از آن زمان تاکنون، به پیشرفت خود ادامه داده است. در ابتدا، از بینایی نسبتاً خوبی برخوردار بودم، به طوری که، تا مقطع دبیرستان، از کتب عادی استفاده می€کردم.
اما بعد از آن، به تدریج روند پیشرفت بیماری تسریع شد و بالاجبار به کتاب€های درشت€خط روی آوردم. با توجه به اینکه از کودکی به زبان انگلیسی، و به خصوص ترجمه، علاقه داشتم، رشتۀ زبان انگلیسی را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کردم، که البته گرایش ادبیات بعد از انتخاب رشته و با سازوکار سازمان سنجش تا حدودی بر من تحمیل شد.
تا سال دوم دانشگاه، همچنان از کتب درشت€خط، البته با دشواریِ بیشتر، استفاده می€کردم. تا اینکه، با توجه به تشدید بیماری و افزایش حجم دروس، مجبور شدم از روش دیگری برای مطالعه استفاده کنم.
از همان ابتدای ورود به دانشگاه، با مرکز امور نابینایان دانشگاه اصفهان و کارمندان وظیفه€شناس و مهربانش، آقای هادیان و خانم کریمی، آشنا شدم. در آنجا، ضمن آشنایی با دانشجویان نابینا و کم€بینای دیگر، به دنیای کتاب€های صوتی و دیجیتال راه یافتم. با توجه به اینکه از ابتدا بینایی داشتم و خط مخصوص نابینایان، خط بریل، را بلد نبودم، دریافتم که آنچه می€تواند مرا برای ادامۀ تحصیل یاری کند استفاده از همین€گونه کتاب€هاست.

 

€دسترسی به منابع برای شما دشوار نبود؟

خوشبختانه، با پیشرفت فناوری، مشکلی در زمینۀ مطالعۀ منابع انگلیسی وجود ندارد؛ چرا که می€توان این€گونه کتاب€ها را اسکن و با استفاده از نرم€افزارهای مخصوص، به فرمت€های دیجیتال و قابل€خواندن با رایانه تبدیل کرد. کتب فارسی را نیز مؤسساتی مانند مرکز امور نابینایان دانشگاه اصفهان، با استخدام گویندگان مجرب، به فایل صوتی تبدیل می€کنند. بنابراین، دیگر مشکلی برای ادامۀ تحصیل وجود نداشت و مقطع کارشناسی و، بعد از آن، کارشناسی ارشد با موفقیت طی شد. به علاوه، وجود اساتید دلسوز و دوستان همراه نیز باعث شد در زمینۀ تحصیل مشکلی نداشته باشم و تمامی کلاس€ها و مقاطع را با کسب بهترین نمرات و رتبه€ها طی کنم.

€

برای رفت و آمد به دانشگاه با چه مشکلاتی مواجه بودید و چگونه آنها را برطرف می کردید؟
در ابتدای ورود به دانشگاه، برای رفت و آمد به خانواده متکی بودم اما، با کمک دوستان نابینای مستقل، مسیر رفت و آمد با تاکسی و اتوبوس را آموختم و توانستم تا حدودی مستقل شوم. در ابتدا، برای استفاده از اتوبوس، مجبور به شمارش ایستگاه€ها یا پرسیدن از افراد مختلف بودم اما، با پیشرفت فناوری تلفن همراه و ظهور برنامه€های مسیریاب دسترس€پذیر برای نابینایان، به راحتی و با استفاده از این€گونه برنامه€ها از محل استقرار اتوبوس، موقعیت خیابان و موارد دیگر مطلع می€شدم.
به علاوه، کم€کم استفاده از عصای سفید را فراگرفتم و این امر نیز گام بلندی در جهت استقلال محسوب می€شد. در کل، پیشرفت فناوری به استقلال نابینایان، چه در زمینۀ رفت و آمد و انجام امور روزمره، و چه در زمینۀ کار و تحصیل، کمک زیادی می€کند.به مدد همین پیشرفت فناوری و آشنایی با نرم€افزارهای صفحه€خوان رایانه، توانستم وارد بازار ترجمه شوم.

€

چه فرآیندی را طی کردید تا توانستید به عنوان یک مترجم با موسسه ای در تهران وارد بازار کار شوید و به کار تر جمه بپردازید؟
در سال 92، یکی از هم€رشته€ای€های نابینا دارالترجمۀ آنلاینی به نام «شبکۀ مترجمین ایران» را به بنده معرفی کرد، و، اتفاقاً، آن سال آزمون حضوری جذب مترجم این مؤسسه در اصفهان برگزار شد. بعد از شرکت در آزمون مذکور، توانستم با کسب نمرۀ 450 به عنوان مترجم سطح نقره€ای مشغول به کار شوم.
با تلاش فراوان، و به لطف ارزیاب€های دقیق و کاربلدِ این مؤسسه، موفق شدم پله€پله پیشرفت کرده و ظرف دو سال به سطح طلایی و حداکثر امتیاز ممکن دست یابم. از ابتدای همکاری€ام با این مؤسسه تا کنون، متونی به طول بیش از ششصد هزار کلمه را از انگلیسی به فارسی و بیش از ده هزار کلمه را نیز از فارسی به انگلیسی ترجمه کرده€ام، که عمدتاً در زمینه€های مدیریت و فناوری اطلاعات، رایانه و شبکه و روانشناسی بوده€اند. به علاوه، اخیراً شش کتاب در زمینه€های مختلف را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده€ام که در مراحل بازخوانی و آماده€سازی برای چاپ قرار دارند.
از آنجایی که ترجمه کاری پروژه€ای محسوب میشود و در نتیجه، ساعات کار و درآمد مشخصی ندارد، نمی€توان به عنوان تنها منبع درآمد روی آن حساب کرد. به علاوه، به دلیل ذهنیت نادرست مردم در مورد کار ترجمه و انتظار کار کم€زحمت و در عین حال باکیفیت از سوی مشتریان، میزان دستمزد پرداختی به مترجمان در ایران چندان بالا نیست و همین امر نیز مانع دیگری محسوب می€شود.
با این حال، با توجه به دسترس€پذیری و فراوانیِ منابع انگلیسی€زبان، تحصیل در گرایش€های مختلف رشتۀ زبان انگلیسی و کار در حوزه€های مرتبط، علی€الخصوص ترجمه، برای نابینایان نسبتاً مناسب و تحصیل زبان و کار ترجمه برای نابینایان را به نسبت مناسب ارزیابی می€کنم.

€

در پایان اگر سخن ناگفته ای دارید بیان کنید؟
تا کنون، بیشترِ موفقیت€های نابینایان، یا بهتر است بگویم بیشترِ موفقیت€هایی که به چشم آمده€اند، در حوزۀ تحصیل اتفاق افتاده€اند. البته، شاید بتوان گفت که چنین دستاوردهایی تنها از نظر افراد بینا موفقیت محسوب می€شود؛ چرا که فکر می€کنند صرف درس خواندنِ کسی که از نعمت بینایی محروم است کار شاقی محسوب می€شود، چه رسد به کسب نمرات و رتبه€های بالا.
این در حالی است که، اگر مردم و مسئولین به این افراد اعتماد و مشاغل مناسب را برایشان فراهم کنند، شاهد توانایی€ها و دستاوردهای افراد نابینا در بازار کار نیز خواهیم بود. کما اینکه افراد زیادی از این قشر توانسته€اند در مشاغل خصوصی و دولتی مختلف ایفای نقش کنند. متأسفانه، تاکنون نگاه درستی به این افراد وجود نداشته و همین امر هم ایجاد مشکلاتی در زمینۀ اشتغال را به دنبال داشته است.
در نتیجۀ این نگاه نادرست و نبود بستر فعالیت و نمایش توانایی€ها، و در برخی موارد هم عدم اتحاد و همبستگی کافی در میان تشکل€های نابینایی، تا اینجا اقدام قاطعی برای حل مشکل اشتغال این افراد صورت نگرفته است. اوج این اتفاق را میتوان در منع قانونیِ شرکتِ افراد دارای مشکلات بینایی در آخرین مرحلۀ آزمون استخدامیِ آموزش و پرورش مشاهده کرد. البته، امیدوارم با تصویب لایحۀ حمایت از حقوق معلولان این مشکل تا حد ممکن حل شود.

زندگی در طبیعت در یک نیمروز بهاری
دانش آموزان دبستان سرمست طبیعت را به مدرسه آوردند
زندگی در طبیعت در یک نیمروز بهاری

بچه ها اطراف تنور گرد آمده اند و تماشا می کنند. خانم نانوا چانه را پهن می کند و وردنه را چند بار از بالا به پایین و از پایین به بالا حرکت می دهد و بعد چانه نازک شده را می چسباند به دیواره داغ و سوزان تنور. سبزی های تازه و معطر و قالب های پنیر منتظر نشسته اند تا نان داغ هم از راه برسد و جمعشان جمع بشود.


کمی آن طرف تر دخترکانی دیگر اطراف سیب زمینی هایی که زیر خاکستر کبابی می شوند هیاهو راه انداخته اند.
چای آتشی هم اینجا مهیاست و عموی مهربانی که چای را می ریزد و می دهد دستشان.
پفیلاهایی که با شیطنت میان تابه بالا پایین می پرند هم اینجا مشتری های خودشان را دارند.
اینجا در این یکی غرفه بچه ها سرتا پایشان را فروبرده اند توی ماسه ها و از ته دل می خندند و در غرفه کناری هر کس حیوان خانگی اش را همراه خودش آورده است و بعضی ها البته خرگوش ها و اردک هایشان را گرفته اند توی بغلشان و از این سر حیاط می روند آن سر حیاط.


بعضی های دیگر اما درختکاری را انتخاب کرده اند. باغچه های کوچک توی سالن میزبان دستان کوچک دخترکانی هستند که روحیه شان بیشتر با لطافت گل و گیاه جور درمی آید.



برخی دانش آموزان هم ترجیح داده اند زیراندازهایشان را پهن کنند یک گوشه از حیاط و با دوستانشان مشغول بازی با اسباب بازی بشوند.
چند تا از دانش آموزها هم کاردستی هایی را که با مواد بازیافتی درست کرده اند به معرض فروش گذاشته اند.
خانم معلم ها هم امروز اینجا هستند میان بچه ها. پدر و مادرها هم هستند و جمع همه جمع است.



اینجا مدرسه طبیعت نیست اینجا دبستان دخترانه سرمست است که دانش آموزانش یک روز میدان پیدا کرده اند با لباس غیرمدرسه و بدون کیف به مدرسه بیایند و در حیاط و سالن که در هر گوشه اش یک بخش از طبیعت به نمایش گذاشته شده، آزادانه بچرخند و هر کدام به فراخور علایق و استعدادها و روحیات خود به تفریح بپردازند.
خانم محمدصالحی مدیر دبستان سرمست همانطور که اردک سفید توی دستش را نوازش می کند، می گوید: هر غرفه از این نمایشگاه طبیعی گوشه ای از طبیعت را نمایش داده و به دانش آموزان یاد می دهد که بر ترس های خود غلبه کنند، اعتماد به نفسشان تقویت بشود و با حضور در طبیعت لحظاتی پر از شور و نشاط را تجربه کنند.



گفتنی است این برنامه که با مساعدت شورای شهر و شهرداری منطقه 2 به اجرا درآمد با اجرای سرود، موسیقی زنده و کاشت پنج نهال میوه متناسب با زیست بوم شهرستان همراه بود.



 با صحیفه سجادیه بیشتر آشنا شویم
امام جمعه موقت خمینی شهر:
با صحیفه سجادیه بیشتر آشنا شویم

آخرین نماز جمعه فروردین ماه 1397 خمینی شهر به امامت امام جمعه موقت حجت الاسلام و المسلمین سید احمد میردامادی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، حجت الاسلام میردامادی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: بیایید با صحیفه سجادیه امام زین العابدین(ع) بیشتر آشنا گردیم و به ویژه با دعای مکارم الاخلاق ایشان ارتباط برقرار کنیم.


وی با اشاره به روز پاسدار گفت: برخی از رخدادها و ترورهای اوایل انقلاب اسلامی به خاطر نبود سازمان هایی مانند سپاه پاسداران بود تا اینکه سپاه پاسداران با هدف حفظ ارزش ها تشکیل گردید.


خطیب موقت جمعه همچنین با اشاره به روز جانباز گفت: همیشه و مخصوصا این روزها وظیفه داریم به جانبازان انقلاب سری بزنیم. من خودم احساس شرمندگی می کنم وقتی می بینم جانبازی تمام هستی اش را داده و 30-20 سال است رنج می کشد به خاطر انقلاب و من و شما. این دِینیست که بر گردن همه ما قرار دارد.

کاهش 40 درصدی مصرف برق در بلوار دانشجو
کاهش 40 درصدی مصرف برق در بلوار دانشجو

اصلاح روشنایی بلوار دانشجو علاوه بر افزایش کیفیت روشنایی موجب کاهش 40 درصدی در مصرف انرژی نیز شد. مدیر امور برق شهرستان ضمن اعلام این خبر به فرصت آنلاین گفت: برای اجرای این طرح که در هفته پایانی سال گذشته انجام گرفت، 560 میلیون ریال هزینه کردیم.


مهندس مشفقی افزود: در اقدام دیگری موفق شدیم شبکه و پست هوایی که در معبری در میدان دوشاخ تعبیه شده بود را در کمتر از 72 ساعت جا به جا کنیم.
وی با بیان اینکه این اقدام پس از آزاد سازی و احداث میدان دوشاخ توسط شهرداری انجام گرفت، گفت: امیدوارم با تداوم تعامل میان دستگاه ها در شهرستان شاهد خدمت رسانی بیشتری به مردم باشیم.

قریب به چهار هزار نفر در آیین اعتکاف شرکت کردند
قریب به چهار هزار نفر در آیین اعتکاف شرکت کردند

امسال قریب به چهار هزار نفر در مساجد شهرستان معتکف شدند و خمینی شهر از لحاظ آمار معتکفان بعد از اصفهان در رتبه دوم استان قرار گرفت. یکی از کارشناسان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ضمن اعلام این خبر به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: مراسم اعتکاف امسال که با روزهای 11، 12 و 13 فروردین مصادف شد، در 26 مسجد شهرستان شامل مساجد خمینی شهر، کوشک، اصغرآباد و همچنین مسجدی در روستای قلعه امیریه برگزار گشت.

رضایی در ادامه با بیان اینکه همزمانی ایام البیض ماه رجب با تعطیلات نوروزی آمار معتکفان را در سراسر کشور کاهش داد، افزود: این تقارنِ زمانی، معتکفان خمینی شهر را نیز با 40 درصد کاهش نسبت به سال گذشته روبرو کرد اما با این وجود توانستیم شهرستان کاشان را پشت سر گذاشته و در جایگاه دوم استان قرار بگیریم.


وی همچنین گفت: دوهزار و 296 نفر از معتکفان زن و هزار و 459 نفرشان از مردان بودند و مسجد جامع آدریان با 560 نفر معتکف بالاترین آمار را در میان مساجد شهرستان به خود اختصاص داد.

لازم به ذکر است که اگرچه تعطیلات نوروزی موجب شد اعتکاف دانشجویی در شهرستان برگزار نشود ولی در سه مسجد اعتکاف دانش آموزی برگزار شد.

صفحه 1 از 529