امروزيكشنبه, 25 آذر 1397-- Sunday Dec 16 2018

ساعت 14:30:47

آخرین به روز رسانی : یک شنبه 01:02:24

کهندژِ باستانی را دریابیم اهمیتِ کهندژ خمینی شهر
کهندژِ باستانی را دریابیم اهمیتِ کهندژ خمینی شهر

اشاره: منطقه کهندژ، از جمله مناطق باستانی خمینی شهر است، منطقه ای با قدمت بسیار زیاد و تاریخی چند هزار ساله در شمال خوزان که هم اینک نام آن در قالب محله کهندژ برجای مانده است. منطقه ای که تاکنون پیرامون آن تحقیق و پژوهش های لازم صورت نگرفته و ماهیت و ارزش آن، حتی برای اهالی این محل بویژه جوانان ناگفته باقی مانده است.
در این شماره کوشیده شده تا اهمیت این منطقه با تکیه به اسناد و پژوهش های صورت گرفته برای مخاطبین ارائه گردد.

دژهای باستانی
مشابه و همنام این منطقه، چندین منطقه در کشور با نام "کهندژ" وجود دارد، مناطقی که عموما مورد علاقه باستان شناسان بوده و پس از انجام مطالعات و تحقیقات لازم، توسط دیرینه شناسان و باستان شناسان مورد کاوش قرار گرفته و حاصل این کاوش ها، اطلاعات ارزشمند و ارزنده ای بوده است.
كهندژ یا قهندژ(معرب شده) نام دژهای كهنی است كه در آغاز پیدایش شهرها بنا شده اند. این دژها در پیش از اسلام و بیشتر در دوران ماد، هخامنشی و اشكانی ساختهشدهوبناهاییتكوپرتراكمبودندكهبرفرازتپه€Œهایطبیعییامصنوعیمی€ساختند.
این دژها در پیش از اسلام و بیشتر در دوران ماد، هخامنشی و اشكانی ساختهشدهوبناهاییتكوپرتراكمبودندكهبرفرازتپه€هایطبیعییامصنوعیمی€ساختند.

کهندژ چه بوده است؟
كهندژ به یك معنی همان است كه در یونان باستان اكروپولیسیااكروپول نامیدهمی€شدودارایاینمشخصاتبود.
واژه آکروپولیس در یونانی بمعنای شهر در تنگنا و شهر مرتفع می€باشد و به شهرهایی در یونان همچون آتن، آرگوس، تبس (یونان)و عموماً به همه شهرهایارگمانندهمچونرم، اورشلیم، براتیسلاواو بسیاری از شهرهای مشابه در آناتولیو حتی قلعه صخره در ادینبروگفته می€شود. اصطلاح آکروپولیس از سوی باستان شناسانو مورخانبه فرهنگِ شهریِ کاسترو واقع در تپه€های شمالغربی شبه جزیره ایبرینیز گفته می€شود.
بلندشهر یا دژشهر در شمال شرقی پارتنوندر آتن، پایتخت یونانو در مرتفع€ترین نقطه دشت و ۱۵۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. مجموعه تاریخی آکروپولیس برای مردم یونان یک نماد ملی است بر همین اساس هر شهر یونان باستان دارای آکروپولیس معادل دژ یا قلعه مستحکم بوده€است. این مجموعه با دقت و ظرافت بسیار دقیق هندسی و ریاضی ساخته شده€است.
بطور کلی در دوره های قبل از اسلام و در ایران باستان، شهر از سه بخش تشکیل می گردیده است:
1- کهندژ که هسته اولیه شهر را تشکیل می داد و شامل قصر یا کاخ امپراتوری و بخش نظامی بود. این بخش با حصارهایبلند خود از بخشهای دیگر جدا می گردید.
2- شارستان (شهرستان) که محلات شهر را به وجود می آورد و محصور بود.
3- بخش بیرونی شهر که «سواد» یا حومه خوانده می شد و شامل مزارع و باغات بود. (نظریان، علی اصغر، جغرافیای شهری ایران)

کهندژها در ایران
از دوره باستان تعداد قابل توجهی کهندژ در ایران باقی مانده است. کهندژهایی که برخی در دوره ساسانیان، و برخی در دوره های ماقبل آن در عصر هخامنشیان، اشکانیان و ... بنا شده اند. هم اینک برخی از این کهندژها به صورت "قلعه" ای پابرجا بوده و مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد. در برخی دیگر، "محوطه" کهندژ و آثاری از آن باقی مانده است. در این تحقیق به معرفی این کهندژها، وضعیت کاوش پیرامون آنها و نتایج به دست آمده می پردازیم.

کهندژ نیشابور
برای نخستین بار، یک هیات آمریکایی به استناد نوشته€های تاریخ نگاران و جغرافی€نویسان دوران اسلامی و با هدف کشف آثار دوره€ی ساسانی، کاوش€های خود را در محدوده€ی نیشابور قدیم، از سال 1935 میلادی آغاز کرد که نتیجه€ی این کاوش€ها، کشف آثار معماری و اشیاء ارزشمندی مربوط به صدر اسلام تا قرن هفتم هجری بود. دومین برنامه€ی پژوهشی را در سال 1347 شمسی، وزارت فرهنگ و هنر سابق، در منطقه انجام داد.

کهن دژ رشکان ری
ري پايتخت بهاره پادشاهان اشكاني و مکاني مهم براي برگزاری مراسم نوروز پادشاهان ساساني بوده است. اين کهن دژ مکاني براي انباشت زباله و تجمع افراد ناباب شده بود تا اينکه ابزار باستان شناسان توانست دل اين بناي خاموش را بشکافد و سازه هاي معماري آن را نمايان سازد.در کاوشها و حفاریهای صورت گرفته، از این محل وسایل جنگی کهنه زیادی بدست آمده که در موزه ایران باستان موجود می€باشد.
كاوش€هاي باستان€شناسي هيئت باستان€Œشناسي آمريكايي در اين منطقه به همراه کاوش های بعدی منجر به شناسايي آثار معماري ارزشمندي از دوران اشكاني، ساساني و اسلامي شده كه بيانگر وجود ارگي حكومتي است.

کهندژ میبد
نارین قلعه میبدیك كهندژ است و از بناهای باستانی خشتی بازمانده در ایران است علی رغم گزندهای روزگار هنوز پا برجاست و می€توان آن را نمادی از هویت تاریخی و فرهنگی استان یزد دانست. پیشینه€ی دراز نارین قلعه تا آن جاست كه هویتی اسطوره ای یافته است به گونه ای كه منابع تاریخی سده ی ۸ و۹هجری قمری نیز آن را با روایت€Œهای افسانه ای در آمیخته اند. این دژ كه مردم میبد آن را «نارنج قلعه»می€خوانند، در گذشته به «دژ دالان» سرشناسبودهوپیشینیانآنرایكیازمراكزآغازین آبادی نشین دراستانیزددانسته اند.
بخش اصلی و كهن قلعه در بخش بالایی مجموعه قرار دارد. بنا نشان می€دهد كه بارها تعمیر شده است. به نظر می€رسد كه بخش€های پایین تر را در دوره€های جدید تر ساخته اند. در حیاط مركزی دژ، آثار ساخت و سازهای آجری و ساروج نیز دیده شده است.

€ کهندژ توس
حصار کهن دژ توس در نزدیکی مشهد قرار دارد. کهن دژ در گذشته شامل ابنیه حکومتی و عمارات شاهی و... بوده است.در سالهای اخیر و در مراحل مختلف، حفاریهای زیادی با هدف یافتن دروازه ها، ستونها و دیوارهای قلعه صورت گرفته و منجر به کشف آثار و بقای قابل توجهی از این کهندژ گردیده است.

€Â¢ کهن دژ ماه€نشاندر استان زنجان
کهن دژ ماه نشان (قلعه بهستان) در شهرستان ماه€نشان از توابع زنجان واقع شده است. قدمت این دژ به دوره هخامنشیانبر می€گردد.
€ کهن€دژ(ارگ طبس)
این دژ در استان یزد، شهرستان طبس، واقع شده و بقایای آن مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.
€Â¢ نارین قلعهیا نارنج قلعه
قلعه€ای باستانی در شهر نائیندر استان اصفهان است که از آن به عنوان دژ کهن یا کهن دژ شهر استفاده می€شده است.

€Â¢ کهندژ بلقیس اسفراین
این کهندژ در 3 کیلومتری جنوب شرقی شهر اسفراین واقع شده است. وسعت این شهر کهن در حدود 150 هکتار و مساحت ارگ(کهندژ) حدود 5 هکتار است. این اثر با .شماره4497 در فهرست آثار ملی ثبت شده است

 قلعه کهن€دژ کوه€خواجه
این کهندژ در شمال استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
€ قلعه کهن دژ سمنان؛
این قلعه در زمره آثار تاریخی شهر سمنان بوده و محله ای به همین نام در سمنان وجود دارد.
 کندز (کهندژ)؛ روستایی است در دهستان کرکس شهرستان نطنز. ظاهرا قلعه ای در این منطقه با نام کهندژ وجود داشته است.
 كهنز(کهندژ)شهریار
نام بخشي در شهرستان شهريار است كه در قديم به علت وجود قلعه بزرگ قديمي درآن منطقه كهن دژ ناميده ميشد كه بعدها با معرب شدن آن به اختصار كهنز نام گرفت.

کهندژِ سده
کهندژِ سده درست در شمال محله خوزان قرار دارد. بی تردید یکی از مهمترین کهندژها در ایران، کهندژِ خمینی شهر است، که هم اکنون از آن، محوطه ای به مرکزیت مسجد جامع کهندژ باقی مانده است و به احتمال زیاد در زیر این محوطه، آثار و بخش های ارزشمندی از قلعه کهندژ (دروازه ها، ستونها و دیوارهای قلعه) وجود دارد.
در ارزش و اهمیت این کهندژ همین بس که گفته می شود "پایتخت" ساسانیان بوده است؛ «شایع است کهن€Œدژ، پایتخت دورة سلسلة ساسانیان در محل سه€ده می€Œباشد که هنوز خرابه€های کهندژ در محل خوزان فعلی موجود است و از آثار تاریخی آن قناتی است به نام پیروزشاه که به قولی این قنات را پیروز پسر یزدگرد ساسانی احداث نموده است.» (دهخدا)
وجود آتشکده جاماسب(تخریب شده)، محله سکه الزر و گفته های مردمی مبنی بر وجود یک تونل تاریخیِ اسب رو در زیر کهندژ، از مواردی است که بر اهمیت و جایگاه قلعه کهندژ می افزاید.
محمدجواد مختاری پژوهشگر تاریخ خمینی شهر در خصوص اهمیت کهندژ می گوید: در شمالِ (بالای) خوزان، کهندژ قرار دارد. کهندژ سوق الجیشی ترین نقطه و پادشاه نشین بوده است. پایین کهندژ چهار محله وجود داشته است؛ اول محله "بوستان سهم" و سپس محله "شمس آباد" که وجه تسمیه شان را گفتم. محله سوم سکه الزر بوده. فارسی آن، "کوی ورز" است که مردم "کووز" استعمال می کنند. عرب وقتی در صدر اسلام وارد خوزان شد کوی ورز را به عربی ترجمه کرد. "کوی" در عربی "سکه" نامیده می شود. "ورز" را هم به "زر" ترجمه کرد.
وی در خصوص قدمت کهندژ معتقد است این اثر مربوط به دوره های پیش از ساسانی است؛ در منابع مربوطه تاکید شده کهندژهای عصر ساسانی در مرکز مربع شهر قرار می گرفته و کهندژهای پیش از ساسانیان در شمال شهر قرار می گرفته است. الان هم شما میبینید که کهندژ شمالی ترین نقطه خوزان و سوق الجیشی ترین منطقه نسبت به دیگر مناطق است. پس تمدن خوزان به چند هزار سال قبل می رسد.
کهندژ، شاه نشین همه منطقه سپاهان و کل مناطق تحت سیطره پادشاهان خوزان بوده است. شهر خوزان در پایین کهندژ شکل گرفت. اینها معبدی که برای خود بنا نهادند مکان فعلی مسجد جامع خوزان بوده از چهار طرف این مسجد چهار خیابان به سمت دروازه های خوزان عمود کردند. (مصاحبه محمدجواد مختاری با دوهفته نامه فرصت- شماره 182)

ضرورت پژوهش های بیشتر
علی رغم اهمیت منطقه کهندژ، متاسفانه تاکنون تحقیقات و مطالعات رسمی با هدف کشف آثار کهندژ صورت نگرفته و این موضوع به صورت اسرارآمیز باقی مانده است. بر همین اساس ضروری است سازمان میراث فرهنگی، طرح مطالعاتی پیرامون این منطقه را در دستور کار خود قرار دهد، طرحی که می تواند یافته های زیادی از تاریخ منطقه به همراه داشته باشد.

رئیس جمهور باید مدیری شجاع، جسور، متدین، جهادی و انقلابی انتخاب کند نه مدیر شل و وِل
امام جمعه خمینی شهر
رئیس جمهور باید مدیری شجاع، جسور، متدین، جهادی و انقلابی انتخاب کند نه مدیر شل و وِل


مشکلات و مسائل اقتصادی کشور و هشدار به دولت، نماز جمعه 12 مرداد 1397 در خمینی شهر را تحت الشعاع قرار داده بود.

به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین آیت ا... شیخ عباس رحیمی با بیان حدیثی نبوی، حفظ امنیت روانی و اقتصادی را از وظایف دولت برشمرد و گفت: دولت در مسائل فرهنگی حق ندارد کوتاه بیاید یا بودجه فرهنگی را قطع کند. وزیر ارشاد حق ندارد بودجه های فرهنگی را در کارهای غیرفرهنگی مصرف کند بعد نتواند کاغذ کتاب را تهیه را تأمین نماید. این بی لیافتی و بی تدبیری یک وزیر را نشان می دهد. این ضعف مدیریت است که دولتی نتواند امنیت اقتصادی و جانی مردم را تأمین کند و نتواند به مردم آرامش دهد.

خطیب جمعه با بیان اینکه همه مشکلات را که به گردن آمریکا نمی توان انداخت، گفت: آمریکا خیلی ملعون است ولی چه کسانی سیاست آمریکا را در کشور اجرا می کنند؟ "مدیران ضعف". در حال حاضر بخاطر عملکرد برخی وزرا، کشور وضعیت خوبی ندارد. مجلس هم خیلی دیر ورود پیدا کرد و کوتاهی نمود. قوه قضائیه هم فقط گفت "برخورد می کنیم" و خیلی کوتاهی کرد. بدبینی نسبت به نظام که الان در جامعه ایجاد شده است، کی مقصر است؟

نماینده ولی فقیه ادامه داد: مسؤلان حتی حاضر نیستند بیایند از مردم عذرخواهی کنند. با صداقت با مردم صحبت کنند؛ مردمی بسیاری مواقع به حرف مخالفان و ضدّ انقلاب گوش ندادند. مردم می فهمند. مسؤولان بیایند با کمک مردم مشکلات را حل کنند. مسأله اقتصاد و کشورداری که شوخی بردار نیست.

استاد حوزه و دانشگاه خطاب به رئیس جمهور گفت: دولت باید ضعف مدیریتها را جدّی برطرف نماید. دولت در برابر مردم و مسائل اقتصادی و تولیدی "مقصر" است. ریشه فساد باید خشکانده شود. نباید کوتاهیها و سوءمدیریتها را گردن کسی دیگر انداخت. رئیس جمهور باید مدیری شجاع، جسور، متدین، جهادی و انقلابی انتخاب کند نه مدیر شل و وِل!

اعلام کرد: تا ذره ای خون در بدن ماست، به کوری چشم دشمنان از این نظام محافظت می نماییم. آمریکا درصدد این است که مردم را از نظام جدا سازد با نقشه هایی از جمله ایجاد ناآرامی در مسائل اقتصادی یا مثلاً از طریق بزرگ نمایی و سیاه نمایی نقاط ضعف یا دعوت به تجمعات غیرقانونی. مشکلات وجود دارد ولی برخورد با آن اعتراضات خیابانی نیست. اینجا هوشیاری مردم لازم است.

مسؤول ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان با بیان فرازی از نهج البلاغه «فی الزّلازِلِ وَقول» گفت: مؤمن هنگام التهابات جامعه و بالا و پایین شدن مسائل ثابت قدم است مثلاً تغییر قیمت دلار و سکه تأثیری بر زندگی و ایمان او نمی گذارد، حسرت نمی خورد، حریص نمی شود، غصه نمی خورد و راه خود را ادامه می دهد.

امام جمعه شهرمان با بیان اینکه نباید تمام مشکلات جامعه را به نظام منتسب کرد، تأکید کرد: نظام مشکلی ندارد. دشمن می خواهد مشکلات را به جمهوری اسلامی بچسباند درحالی که مشکلات را ندانم¬کاری عده ای و توطئه عده ای دیگر ایجاد کرده است. وظیفه مردم اعتماد به این آیه قرآن است که «ألا إنَّ نَصرَ ا...ِ قَریب» یاری خداوند نزدیک است.

لزوم تهیه اطلس جغرافیایی شهرستان
لزوم تهیه اطلس جغرافیایی شهرستان

جلسه هماهنگی تدوین اطلس منسجم جغرافیایی شهرستان با حضور معاون سازمان برنامه و بودجه ، فرماندار، شهرداران و روسای شورای شهر و مسئولین دستگاه های اجرایی و خدماتی شهرستان برگزار گردید.
به گزارش خبرنگار فرصت، تهیه وتنظیم اطلس جغرافیایی شهرستان خمینی شهردرجلسه ایباحضورشهردار،فرماندار،اعضاورئیس شورای شهرومهندس لعلی معاون سازمان برنامه وبودجه ومدیرکل آمارواطلاعات استان اصفهان موردبحث وبررسی قرارگرفت.
براساس این گزارش،درابتدای این جلسه مهندس لعلی ضمن اشاره به آماره ای معیشتی،مبناوداده های مکانی،گفت : حجم زیادیازداده درهردستگاه اجرایی تولیدمیشودکه متاسفانه هنوزنتوانسته ایم به نحواحسنت ازاین داده هادربحث برنامه ریزی استفاده کنیم ودلیل این امرنگاه صرفاداده ای بوده است.
وی همچنین افزود:تنهازمانی میتوان ازاینداده هادرسیستم برنامه ریزی استفاده کردکه به نقشه متصل شده ونگاه فضایی به آنهاداشته باشیم.لعل یدرادامه تصریح کرد: داده های جمع آوری شده ازهردستگاه بایددارای چندشاخصه باشد؛ازجمله اینکه داده حتمابایدبه کدپستی متصل شود . وی همچنین افزود : سیستم جیآیاسواستفاده دستگاه های اجرایی ازاین سیستم سبب هماهنگی دربین دستگاهها،کاهش وقت وهزینه وتسریع خدمت رسانی به شهروندان میشود.
وی بااشاره به تراکم زیاددرشهرستان اظهارداشت : هدف اولیهماتهیهیک اطلس آماریبرایچهارشهروبخشهای مختلف شهرستان باتکیهبرداده های سرشماری است. لعلی بابیان اینکه داده هابسیارمتنوعاستوهردستگاه باتوجه به نوع داده اش میتواندازاین اطلس هااستفاده کند،افزود:اطلس های آماری جانماییدرست هرمکان رابسته به نوع جمعیتنشان میده ندمانندمکان مناسب برای ایجادیک فرهنگسراباتوجه بهتراکم جمعیت آن ناحیه.
وی خطاب به فرماندار گفت: ما اطلس های اصفهان را در آمار گیری های قبلی درآورده ایم اما بیاید برای اولین بار شهرستان ها را ترغیب کنیم که از این اطلاعات در نظام برنامه ریزی شهرستانیشان استفاده کنند و در اختیار دستگاه های اجرایی بگذارند. خمینی شهر تعداد شهرها و روستاهایش محدود است و به نظر من این پایلت را برای شهرستان ببنیم. با اطلاعاتی که در دست داریم اطلسی را برای این 4 شهر ببنیم و بعد نگاه شهری و روستایی به آن داشته باشیم. این در استان اصفهان نمونه خواهد بود.
وی در مورد هدف از تهیه این اطلس گفت: ما می توانیم هر داده ای که از اشخاص ثبت می شود را مثل کد ملی و کد پستی به مجوز ها لینک کنیم، که این مجوزها می توانند روی نقشه بروند.
درادامهفرماندارضمناشارهبهگستردگیپروژهخروجیکارودستآوردآنرامهمدانست. ما یک سفره ای را می خواهیم پهن کنیم و دستگاه ها هر چقدر تلاش کنند می توانند ازآن بهره مند شوند. زیرساخت ها و پتانسیل دستگاه ها را باید بسنجیم و کمبود های فرهنگی شهرستان را شناسایی و ازاین مجموعه فعالیت ها بسته فرهنگی ارائه دهیم. برای مثال شرکت آلفا که بخواهد انشعاب آب بدهد اگر در نقشه های شهری و روستایی اطلاعات کافی داشته باشد بهتر می تواند این موضوع را مدیریت کند. در تک تک دستگاه ها این موضوع نمود دارد.
برای مثال در بحث سرانه ورزشی و فضای سبز تحلیل زده شده و جمعیت و دیگر موارد را در محله جوی آباد جمع آوری کرده ایم، این گونه بهتر می توانیم تخصیص بودجه بدهیم. در بقیه محله ها نیز این کار را انجام خواهیم داد.
ویهمچنینخواستاربهکارگیریتمامدستگاههاوپتانسیلهایشهرستانوشناساییزیرساختهاجهتتهیهاطلسفرهنگیشد .
همچنیندرشهردارباتاکیدبراینکهتصمیماتهردستگاهبایدبراساساطلاعاتوآمارباشد،گفت:درصورتیکهاطلاعاتکاملوجامعیدراختیارداشتهباشیموهدفرامشخصکنیمبرنامهریزیهامثبتومثمرثمرخواهدبودوواقعیتیکهدررابطهبااطلسآماریوجودداردایناستکههردستگاهبراساسنیازهاوشرحوظایفخودتصمیماتیمیگیردکهباوجودایناطلسبرنامهریزیهادرجهتعملیکردنتصمیماتبهترانجامخواهدشد . ویهمچنینازآمادگیکاملشهرداریبرایتهیهاطلسآماریشهرستانخبرداد.
در ادامه مسئولین دستگاه های مختلف نظر خود را در مورد این اطلس ارائه نمودند.

تاملی در خبر قطار بین شهری اصفهان نجف آباد
راه محرک توسعه است اگر...
تاملی در خبر قطار بین شهری اصفهان نجف آباد

در روزهای اخیر، اخبار منتشر شده حکایت از برگزاری جلسات هماهنگی احداث قطار بین شهری اصفهان- نجف آباد دارد. قطاری به طول 29 کیلومتر که با مشارکت وزارت راه در حال طراحی است تا شهرهای نجف آباد و اصفهان را به هم متصل می کند.
خبرهای منتشر شده به نقل از رسانه ها حکایت از آن دارد که 18 کیلومتر از این پروژهبر سطح زمین، 8 کیلومتر به صورت عبور از سازه های مرتفع و 3 کیلومتر به صورت زیرزمینی احداث خواهد شد.
در اخبار منتشر شده به نقل از مسوولان مروبط آمده است:"حدود ۲۲کیلومتر مسیر از ایستگاه دانشگاه آزاد تا حوالی سه راهی درچه به عنوان مسیر مربوط به نجف آباد و شهرهای واقع در مسیر شناخته شده و بقیه آن در حوزه استحفاظی اصفهان انجام می گردد.در این طرح هجده کیلومتر روی زمین اجرا شده و به ترتیب ۸ و ۳کیلومتر دیگر نیز در قالب عبور از روی سازه های مرتفع و زیرزمینی احداث می گردد."
نکته قابل تامل در این پروژه آن است که بخشی از این مسیر از محدوده خمینی شهر (حدفاصل کوشک تا بعد از سهراه درچه) می گذرد.گرچه به صورت رسمی تاکنون اعلام نشده عبور قطار از محدوده خمینی شهردقیقا به چه شکل خواهد بود با این حال به نظر می رسد در محدوده خمینی شهر احتمالا این قطار به صورت زمینی و هوایی عبور خواهد کرد.
تجربه مشابه دیگر شهرها نشان می دهد در مناطقی که قطار از سطح زمین یا به صورت هوایی عبور کند چنانچه تدابیر لازم در نظر گرفته نشود، آلودگی های صوتی و موقعیتی ناشی از این امر، تبعات قابل تاملی بر آن منطقه به دنبال خواهد داشت که آثار و پیامدهای آن در بلندمدت بویژه بر روی باغات افزایش خواهد یافت.
در این صورت، عبور قطار که می تواند فرصتی برای منطقه باشد در صورت اجرا بدون در نظر گرفتن جوانب آن، آسیب هایی جدی برای شهرستان به همراه خواهد داشت.
تجربه مشابه احداث اتوبان آزادگان (در دهه 60 و 70) و عبور آن از محدوده خمینی شهر نشان داده در صورت بی توجهی به این گونه موضوعات و عدم ورود به موقع مسوولان، "راه" به عنوان "محرک توسعه"، روی دیگر سکه را به نمایش گذاشته و شکلی مخرب برای شهرستان به دنبال خواهد داشت.

احکام جالب قضات و ضرورت ترویج آن در شهرستان
احکام جالب قضات و ضرورت ترویج آن در شهرستان

مجرمند و در چنگال قانون گرفتار شده‌اند، اما مجازات‌هایشان کمی متفاوت است. قرار نیست حبس بکشند، در ازایش باید به جامعه خدمت کنند. متهمینی که تاوان جرمشان، انجام خدمت برای جامعه است. به زندان نمی‌روند و با خلافکارهای دیگر آشنا نمی‌شوند، به‌خاطر یک جرم سبک، در میان مجرمان خطرناک و حرفه‌ای شب و روزشان را نمی‌گذرانند. عمرشان پشت میله‌های زندان تباه نمی‌شود و از خانواده‌هایشان دور نمی‌مانند. قانون به کمکشان آمده تا در ازای خدمت به جامعه از مجازات اصلی رها شوند.
صدور احکام جایگزین زندان، از جمله ابتکارات قابل تحسین برخی از قضات در سطح کشور است که در سالهای اخیر متداول گردیده است.در این احکام که برای مجازات های جایگزین حبس برای مرتکبان جرائم با حبس‌های کوتاه مدت بکار می رود به "تهدید به مجازات" بیش از "تعیین مجازات" توجه شده است.
این احکام، از یک سو متناسب با تخلف، برای جامعه مفید خواهد بود هم در راستای اصل بازدارندگی و تاثیر گذاری احکام بر افراد و در پی استفاده از مجازات‌های تکمیلی و جایگزین حبس صادر شده به طوری که مناسب به حال متهم بوده و بیشترین اثر را بر او داشته باشد. بدیهی است کاهش تعداد زندانیان کشور از دیگر مزایای این حکم است.
با توجه به شرایط شهرستان، جا دارد این رویه تحسین آمیز در شهرستان نیز اجرا و گسترش یابد. بدیهی است چنین مواردی با استقبال افکار عمومی و رسانه ها مواجه خواهد شد. به چند نمونه از این احکام که در برخی از شهرستان های کشور اجرا شده توجه کنید؛
در ماههای اخیر، رسانه ها از صدور حکم جایگزین حبس جهت پاکسازی محوطه تاریخی بیستون از زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی توسط دادگاه این بخش خبردادند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مسئول روابط عمومی دادسرای کرمانشاه در این باره اعلام کرد: در پی مطالبات مردمی و انتشار اخبار و گزارشاتی مبنی بر انباشت زباله های شهری و نخاله های ساختمانی در محدوده دو اثر تاریخی پل صفوی و شیب پارتی در شهر بیستون، دادگاه بخش بیستون این موضوع را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: در این راستا، دادگاه بیستون ضمن پیگیری موضوع، طی اقدامی قانونی و جالب حکم جایگزین حبس در جهت پاکسازی منطقه را صادر نمود که در حال حاضر نیز این حکم در مرحله اجرا است.

احکام جالب و مشابه دیگر دادگاه های کشور به شرح زیر است:
• یک شکارچی، در جنگل های ارسباران آذربایجان به 300 ساعت کار رایگان برای ساخت آبشخور حیوانات وحشی محکوم شد.
• پزشک تبریزی به جرم قصور در یک پرونده پزشکی به پرداخت دیه و یک هزار و 500 ساعت ویزیت رایگان در شهرستان های محروم استان محکوم شد.
• متهم به سرقت تعزیری از مدرسه در شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گرمه به تنظیف مدرسه به مدت یک ماه در روزهای دوشنبه و چهارشنبه محکوم شد.
• قاضی محیط زیستی متخلفین شکار و صید غیرمجاز پرندگان را به احداث دو آبشخور و تهیه ۵۰ کیلوگرم گندم برای خوراک پرندگان در فصل سرما در منطقه منگشت محکوم کرد.
• ۳۰۰ساعت کار در اداره کل بهزیستی استان هرمزگان و شرکت در کلاس‌های کنترل خشم و نحوه صحیح تربیت فرزندان به مدت دوسال مجازات پدر عصبانی
• یک قاضی درکرمان طی حکمی پنج متهم قتل غیر عمد را به جای یک سال زندان به آموزش رایگان هنرو کاشت درخت محکوم کرد.
• صدور حکم نگارش مقاله علمی و حفظ احادیث، مجازات ۸ نفر از حاملان مشروبات الکلی
• محکومیت عاملان آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط به کاشت یک هزار و ۷۰۰ نهال درخت
• محکومیت یک پزشک به نگارش مقاله علمی در مورد مضرات مصرف مشروبات الکلی
• غرس 20 اصله درخت، مجازات جایگزین حبس محکوم در میبد
• تهیه پوشاک برای دانش آموزان نیازمند، جریمه راننده بی احتیاط
• شکارچی متخلف به پرورش 200 قطعه سهره محکوم شد
• نگارش 5 مقاله علمی، مجازات جایگزین حبس محکوم در قصور پزشکی
• قاتل درختان به کاشت ۲۱۰ اصله نهال محکوم شد

پاتوق دخترانه در خمینی شهر
پاتوق دخترانه در خمینی شهر

سلسه جلسات مثبت نوجوانی و جشن یکسالگی پاتوق دخترانه به همت موسسه مهد قرآن کریم شهرستان خمینی شهر برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت, جلسه اول سسله جلسات مثبت نوجوانی با حضور حجت الاسلام داستانپور در روز پنجشنبه هفتم تیر ماه در حسینیه ثارالله سپاه ناحیه خمینی شهر برگزار شد. دکتر هاشمیان در ابتدا به چند نکته تربیتی اشاره کرد و افزودند سلسله جلسات مثبت نوجوانی به صورت هفتگی هر پنجشنبه از ساعت 10:30 صبح واقع در خمینی شهر، بلوار دانشجو، حسینیه ثارالله برگزار خواهد شد.حجت الاسلام داستانپور نیز موضوع جلسه اول را خوددرگیری نوجوانان در دوران بلوغ انتخاب کردند و موضوع جلسه بعد را راهکارهای آن دانستند. لازم به ذکر است این جلسات ویژه دختران 15 تا 20 سال می باشد.

آتشگاه ماربین از نگاه مستشرقین
آتشگاه ماربین از نگاه مستشرقین

آتشگاه ماربین به سبب اهمیت تاریخی فراوان، همواره مورد توجه مورخین و باستان شناسان مختلف بویژه مستشرقین بوده است. مستشرقین در سفر به اصفهان می کوشیده اند تا بازدیدی از این اثر ارزشمند بازمانده از ایران باستان داشته باشند و دیده های خود را در این زمینه به صورت مکتوب برای سایر شرق پژوهشان ارائه دهند.
"رابرت کر پورتر" و "مادام دیولافوا" دو تن از این پژوهشگران شرق شناس هستند که در قرن 19 -به فاصله حدود 60 سال از یکدیگر- اقدام به بازدید از این اثر تاریخی نموده اند و دیده های خود را به تفصیل نگاشته اند. از نکات جالب آن است که " کر پورتر" آتشگاه را تپه ای مصنوعی و ساخته دست بشر توصیف می کند...
متن ذیل، بخشی کوتاهی است از این نگاشته ها.

از وضع تاق ها چنین استنباط می شود که...
مادام دیولافوا کهدرسال 1882 م. ازآتشگاهاصفهاندیدنکرده،درموردآنچنینگوید: " اینتپهدروسطدرهزایندهرودواقعاست،چنینبهنظرمیرسدکهدررأسآن،عمارت استوانه ای شکلی واقع بوده و گنبدی هم داشته است. در محیط آن، هشت سوراخ است که به قرینه یکدیگر قرار گرفته اند. از وضع تاق ها چنین استنباط می شود که این عمارت در زمانی که خیلی دور نیست، تعمیر یافته باشد ولی در داخل بنا، هیچگونه آثاری از تزئینات دیده نمی شود که بتوان آنرا به زمان معینی مربوط کرد و سن تقریبی آنرا بدست آورد... چگونگی این بنا و تاریخ آنرا اصفهانی ها نمی دانند و فقط به نام آتشگاه معروف شده است. ممکن است یکی از معابد گبران باشد که معمولا بر روی تپه ها و کوه ها ساخته اند

این آتشکوه، یک تپه مصنوعی است که...
« رابرت کر پورتر » که در اوایل سده نوزدهم میلادی به اصفهان سفر کرده، از فراز ایوان عالی قاپو به تماشای حومه باختر شهر ایستاده، در دوردست " یک تپه محصور و مرتفع به شکل مخروط، که شیئی بس نمایان در بین تلهای فرو ریخته در پای آن تشکیل می دهد" مشاهده کرده، در شرح آن نگاشته است: " آن را آتشکوه، یعنی تپه آتش، می خوانند... اما از آنجا که این آتشکوه، یک تپه مصنوعی است و نزدیک محله ای قرار دارد که گبرها و به ویژه پیروان رزمنده محمود افغان در آن ساکن بودند، شکی نیست که ایشان باز در مکانی مسکن گزیدند که اجدادشان از زمان نخستین اسکان بر کرانه های زاینده رود، در آن زیسته بودند و بدین سان آن را حامل نشانه والاترین پرستشگاه خود یافتند

بیانات امام جمعه خمینی شهر در نماز عید فطر
بیانات امام جمعه خمینی شهر در نماز عید فطر

نماز عید سعید فطر این هفته جایگزین آخرین نماز جمعه خردادماه 1397 در خمینی شهر به امامتآیت ا... شیخ عباس رحیمی برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار فرصت آنلایننماینده ولی فقیهروز عید فطر را روز امام زمان(عج) دانست و گفت: هم نماز جمعه هم نماز عید فطر از مناسب آن حضرت می باشد و فقط وی یا نائب ایشان که مقام معظم رهبریست، یا آنهایی که منسوب ولی فقیه هستند، حق اقامه این نماز را دارند. اگر مسلمانان عظمت این روز را متوجه می شدند، بیشتر از این بدان توجه می کردند مخصوصاً با حضور گسترده در نماز عید فطر و پراکنده نخواندن این نماز که بر خلاف سیاست وحدت فلسفه این روز است.

خطیب جمعه ادامه داد: امروز عید به معنای شادمانی نیست بلکه طبق گفته ائمه(ع) عید به معنای تشکر از خداوند متعال است و لذا به تعبیری این نمازی که اقامه کردیم، نماز شکر است. ما شکر به جا می آوریم  که موفق شدیم ماه رمضان را درک کنیم حتی اگر نتوانسته ایم به هر دلیل روزه بگیریم.

مسؤول ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان درخواست کرد: پس از ماه رمضان باید همین راه را ادامه دهیم؛ همان نماز اول وقت، جماعات، عبادات، نماز شبها، سحر بیدار شدنها. با قرآن خداحافظی نکنیم که نوعی خیانت است. همان تلاوتها را ولو کمتر داشته باشیم. در ماه رمضان کارهای خوب و پسندیده زیاد شد؛ خیرات، اطعام، دستگیری از نیازمندان، آزاد کردن زندانی که همه ماندگار است و برای ماندنشان باید آنها را ادامه دهیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان با اشاره به سالروز تشکیل جهاد سازندگی در سال 1358 به فرمان امام خمینی(ره) گفت: امروز جهاد سازندگی به جهاد کشاورزی تبدیل شده است. متأسفانه کشاورزی ما وضعیت خوبی ندارد. انتظار داریم همه مشکلات کشاورزی را گردن خشکسالی نیدازیم. با مدیریت صحیح و تدبیر و هزینه درست می توان کاری کرد تا کشاورز انگیزه پیدا کند که کشاورزی نماید.

استاد حوزه و دانشگاه خطاب به دولت گفت: چرا هر چیز کشور حتی کشاورزی به "دلار" گره خورده است؟ باید تدبیری اندیشید تا کشاورزی و تبعاً اقتصاد کشور مستقل گردد. از دولت بالاخص وزارت کشاورزی و حتی مجلس و قوه قضائیه می خواهیم سعی کنند قاطعانه از کشاورزی حمایت کنند.از کشاورز صد در صد حمایت شود؛ حمایت عملی نه شعاری و مقطعی.

امام جمعه شهرماناز شرکت کنندگان در راهپیمایی روز قدس تشکر کرد که با کارشان دفاع از مظلوم کردند و سیلی به صورت ظالم زدند و ادامه داد: از ائمه جماعت، مداحان، متولیان مساجد، هیئتهای امنا،متولیان مراسمات بالاخص شبهای قدر، از ستاد نماز جمعه، از متولیان از خیّرین جشن گلریزان، از نیروی انتظامی که امنیت این ماه را مخصوصاً در لیالی قدر و روز قدس به عهده داشتند و در یک کلام از تمامی کسانی که در ماه رمضان  به مردم خدمت کردند، تشکر و قدردانی می نماییم.

لازم به ذکر است به جهت تقارن عید فطر و روز جمعه این هفته در مصلی نماز جمعه برگزار نشد و بجای آن نماز عید اقامه گردید.

صفحه 2 از 531