امروزجمعه, 26 آبان 1396-- Friday Nov 17 2017

ساعت 22:38:55

آخرین به روز رسانی : پنج شنبه 08:34:06

شرکت 400 قرآن پژوه در چهلمین دوره مسابقات سراسری اداره اوقاف
شرکت 400 قرآن پژوه در چهلمین دوره مسابقات سراسری اداره اوقاف

حدود 100 مرد و 300 زن بالای 18 سال روز پنج شنبه 4 خرداد 1396 در رشته های حفظ قرآن، قرائت، ترتیل، اذان، دعاخوانی و همخوانی قرآن کریم به رقابت پرداختند.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین مرحله شهرستانی چهلمین دوره از مسابقات قرآنی با حضور سه تیم داوری متشکل از داوران کشوری و بین المللی از جمله اساتید تربتیان، گلبان، سعادت نیا و همدانی در امامزاده سید محمد(ع) خمینی شهر برگزار شد و مرحله استانی آن بعد از ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد.


به گفته مسؤول برگزاری مسابقات، امروز غیر از مرحله شهرستانی مسابقات اوقاف، مسابقات اداره ورزش و جوانان نیز گرفته می شود و در پایان ضمن اعلام نتایج افرادی که در مسابقات اداره ورزش برگزیده شوند، اگر شرایط را دارا و بالاتر از 18 سال باشند، از آنان دعوت می شوئد در مرحله استانی مسابقات اوقاف نیز شرکت کنند.


حجت الاسلام نیکو از ارائه کارنامه به متسابقین خبر داد و گفت: هنگام آزمون دادن هر نفر، بلافاصله کارنامه ای برای او توسط داوران تهیه و پس از آزمون به او داده

می شود تا خود فرد از ریز نمراتش و آنچه ارائه داده باخبر گردد.


در پایان به هر شرکت کننده تابلویی از آستان مقدس امامزاده سید محمد(ع) خمینی شهر به رسم یادبود اهدا گشت.

کتاب قانون در دوشنبه بازار
یادداشت
کتاب قانون در دوشنبه بازار

همه چیز از همین جا شروع می شود، از همین نقطه در دوشنبه بازار، از همین جا کنار بساط این پیرمرد موسیر فروش که حالا همه مردم وکیل مدافعش شده اند و طرفدار موسیرهایش.

- آقا اگه مردی برو جلوی دزدی ها را بگیر
- این همه اختلاس میشه حالا تو زورت به این پیرمرد رسیده
- بَده می خواد یه لقمه نون حلال واسه زن و بچه ش ببره؟
- اصلا عمو جمع کن این بساطت را و از این به بعد برو دنبال مال حروم

 

مامور سد معبر بی توجه به جماعتی که مقابلش صف کشیده اند، خم می شود و همانطور که سر گونی را می گیرد رو به پیرمرد می گوید: پدرجان! بگیر سر گونیت را تا ببریم بذاریم سرِ بازار، اینجا راه بندون نکن.

 

پیرمرد که تا این لحظه ساکت نشسته حالا به پشتوانه جماعتی که اطرافش را گرفته اند، لب به سخن می گشاید: من که کارم به کار کسی نیست دست از سرم بردار
صدایی از میان جمعیت بلند می شود: جوون برو کار به کار این پیرمرد نداشته باش، نون بُری آخر و عاقبت نداره ها

 

مامور باز هم بی توجه ادامه می دهد: پدر من رزق و روزی دست خداست برو سر بازار بشین کاسبیت را بکن.

پیرمرد آماده رفتن می شود اما اظهارنظرها همچنان ادامه دارد. جوانی که با دست هایش جمعیت را عقب می زند و به پیش می آید، در حینی که برای رسیدن به ابتدای جمعیت تلاش می کند، داد سخن می دهد که آقا چرا یقه کله گنده ها را نمی چسبید؟ دیوار کوتاه گیرآورده اید؟

 

طوری که همه صدایم را بشنوند رو به او که موفق شده است خط مقدم جمعیت را فتح کند، می گویم: آقا شما سواد دارید؟

جوان دست به کمر می زند: بله که داریم.

با دست به مامور که کارتش را به جیب سمت چپ پیراهن آبیش نصب کرده، اشاره می کنم و می گویم: پس قبل از اینکه اظهار نظر کنید لطفا کارت ایشون را بخونید. نوشته مامور رفع سد معبر نه پلیس آگاهی و قاضی دادگستری. ایشون مامور رفع سد معبر هستند همین و الانم دارند قانون را اجرا می کنند حالا شما اگه با قانون مشکلی دارید بفرمایید.

 

خانمی از میان جمعیت می گوید: ما با قانون کاری نداریم خانم دلمون به حال این پیرمرد میسوزه

من که با سکوت جمعیت اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده ام با صدای بلند ادامه می دهم: چرا اتفاقا شما با قانون مشکل دارید اگر نداشتید اینطوری جلوش صف نمی کشیدید. اینجا شما از روی دلسوزی جلوی قانون می ایستید و جای دیگر از سر خودخواهی و طمع قانون را زیر پا له می کنند. اگر اینجا اجازه اجرای قانون را دادیم و حرمتش را نشکستیم آن وقت قادر خواهیم بود یقه هر قانون شکنی اعم از دزد و کلاهبردار و... را بچسبیم.

مردم باید مسؤولان کشور را خودشان انتخاب کنند
امام جمعه خمینی شهر:
مردم باید مسؤولان کشور را خودشان انتخاب کنند

لزوم شرکت در انتخابات ،میلاد منجی عالم بشریت از مهمترین مطالبی بود که این هفته در مصلای نماز جمعه مطرح شد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین آیت ا... شیخ عباس رحیمی با تبریک سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) گفت: انتخاب از نعمتها و الطاف خداوند است که فقط به انسانها عطا شده است. وی اظهار داشت: مردم جمهوری اسلامی را خود انتخاب کرده اند. این انتخابات در جهات مختلف دائم در حال تکرار شدن است و مردم باید رئیس جمهورشان را، نمایندگانشان را و دیگر مسؤولان کشور را با واسطه یا بلاواسطه خودشان انتخاب کنند.
نماینده ولی فقیه گفت: طبق فرموده امام راحل(ره) بروید پای صندوق رأی و هر کس را می خواهی انتخاب کن. نگو به من چه؟
دشمن با شایعات تلاش عجیبی می کند که مردم رأی ندهند.

کاشی هفت رنگ بر سر دو راهی+تصویر
کاشی هفت رنگ بر سر دو راهی+تصویر

عکاس: سیمین سعیدی

آنچه غالب اماکن مذهبی از جمله مساجد را از دیگر مکان ها متمایز می سازد معماری خاص و همچنین مصالحی است که در اینگونه بناها به کار گرفته می شود. کاشی هفت رنگ شاید از جمله مصالحی است که گوی سبقت را نه تنها در ایران که در سایر کشورهای اسلامی از دیگر مصالح ساختمانی ربوده و خود در طول سالیان دور و دراز به پرچم دار اماکن مذهبی تبدیل شده است.

این کاشی که در بسیاری از نقاط کشور و حتی کشورهایی مثل مراکش تولید می شود با هفت رنگ فیروزه ای، لاجوردی، سبز، زرد، قرمز، مشکی و پسته ای حال و هوایی معنوی و آرامش بخش به مساجد، حسینیه ها، امامزاده ها و... می بخشد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس که از جمله مشتری های این نوع کاشی دست ساز ایران هستند علاوه بر مساجد و اماکن مذهبی برای زینت خانه هایشان نیز از آن بهره می برند.


از کاشی سفید تا کاشی هفت رنگ

کوره ای که با هیبت و بزرگی گوشه محوطه کارگاه قد علم کرده آدم را یاد برج های کبوتر می اندازد. سر خم می کنم تا از دریچه پایین کوره داخلش را نگاه کنم که مسئول کارگاه می گوید: «کوره خاموشه میتونید برید داخلش.»


دور تا دور کوره ردیف هایی تعبیه شده با انبوهی از جایگاه ه ویژه برای قرار دادن کاشی. مسئول مربوطه توضیح می دهد که تا وقتی اتحادیه، نفت در اختیارمان می گذاشت کوره ها نفت سوز بود ولی حالا همگی گازسوز شده است. می گوید: «20سال پیش ما حتی سهمیه کاشی و رنگ رایگان هم داشتیم.»

وی با اشاره به جایگاه های تعبیه شده، می افزاید: «کاشی های رنگ آمیزی شده را یکی یکی داخل این جایگاه ها می گذاریم و بعد کوره را روشن می کنیم. اگر کاشی ها ضخیم باشد 6 ساعت برای پختنش وقت لازم است. بعد از خاموش شدن کوره زمانی هم صرف سرد شدن کاشی ها می شود و بعد از آن باید برای جمع آوری و شماره گزاری اش اقدام کنیم.»
به بخش درونی کارگاه راهنمایی می شویم. همانجا که کوره دیگری به کار است. این کوره اما با آن یکی متفاوت است. کاشی ها یکی بعد از دیگری به بیرون از ریل رانده می شوند و کارگرها تند تند آنها را جمع کرده و داخل جعبه ها جا می دهند. مسئول کارگاه می گوید: «کاشی در این کوره ها زودتر می پزد به علاوه اینکه نیازی به صرف وقت مجدد برای سرد شدنش نیست و همان موقع قابل بسته بندی است.»

 


از سیاهی زغال تا سفیدی کاشی
گوشه ای دیگر از کارگاه را کاشی های خامی پرکرده که به ردیف کنار هم نشسته اند و خطاط، متنی را رویشان می نویسد.
تعدادی دیگر از کاشی های سفید هم این گوشه کارگاه کنار هم چیده شده اند و کاغذ سوزن کاری شده ای رویشان قرار می گیرد. حالا نوبت کیسه حاوی گرده زغال است تا با یک دور رفت و آمد روی کاغذ طراحی، نقش مورد نظر را از طریق سوراخ هایی که روی کاغذ ایجاد شده روی کاشی ها بیندازد.


قلم گیری دور طرح ها بر عهده قلم موی مخصوصی است که از موی الاغ تهیه شده است. قلم گیرها با دقت دور تا دور طرح ها و متون را پررنگ می کنند.


رنگ آمیزی را شاید بتوان بهترین بخش این کار دانست. هفت رنگی که بعد از بیرون آمدن از کوره تبدیل به رنگ های لاجوردی، فیروزه ای، زرد، سبز، سیاه، پسته ای و قرمز می شوند آماده اند تا هر نقطه از کاشی های ردیف شده در مقابل این هنرمندان را رنگی متفاوت ببخشند. رقص رنگ ها بر سینه شفاف و درخشان کاشی ها هر بیننده ای را سر ذوق می آورد.

 

کاشی های هفت رنگ حالا در کمال نجابت نشسته اند تا راهی کوره بشوند و آخرین مرحله از تولید را پشت سر بگذارند.

300 نفر در کارگاه های تولید کاشی هفت رنگ مشغول به کارند
به گفته رییس اتحادیه صنایع دستی و مسگری های خمینی شهر تعداد 50 کارگاه کاشی هفت رنگ دارای پروانه در خمینی شهر فعال هستند. خانم تفرشی می گوید: «این کارگاه ها با احتساب 30 کارگاه بدون پروانه به 80 کارگاه می رسد که غالبا در خیابان حکیم فرزانه و بلوار آزادگان فعالیت دارند.» وی از فعالیت تعدادی کارگاه در بلوار امیرکبیر، دو کارگاه در شهر درچه و یک کارگاه در محله دستگرد نیز خبر می دهد و می افزاید: «به جز 5-4 کارگاهی که با تعداد متوسط 20 کارگر مشغول کار هستند، باقی کارگاه ها با 3-2 نفر اداره می شوند.» رییس اتحادیه صنایع دستی و مسگری های خمینی شهر در ادامه می گوید: «در برخی کارگاه ها هم تنها یک نفر مشغول به کار است.»

کاشی هفت رنگ بر سر دوراهی
با ورود اولین شابلون ها به برخی کارگاه های تولید کاشی هفت رنگ، این هنر اصیل ایرانی که از دیرباز جزو صنایع دستی به حساب می آمد دچار نوعی تعارض شد. تولید کنندگان از طرفی دوست داشتند اصالت این هنر را به عنوان یک کار کاملا دستی حفظ کنند و از طرف دیگر نمی توانستند سرعتی که شابلون ها در مرحله «قلم گیری» به کار می دهند را نادیده بگیرند و همین شد که برخی از آنها کم کم به استفاده از شابلون تن دادند تا در زمان کمتری موفق به تولید محصول بیشتری بشوند محصولی که حالا به خاطر حذف بخش قلم گیری با دست، بهایش تنزل یافته و لاجرم مشتری بیشتری نیز پیدا کرده بود.

حالا کاشی سازها دو دسته شده بودند یک دسته آنها که همچنان به سنت پایدار مانده و راه را بر ورود ماشین به کارگاهشان بسته بودند و دسته ای که درهای کارگاه را گشودند و به استقبال ماشین رفتند. گروه اول اما بعد از گذشت چند سال احساس کردند که دارند از بازار رقابت جا می مانند. مشتری قیمت ها را ارزیابی می کند و غالبا چندان برایش فرقی نمی کند که قلم گیری کاشی با قلم مخصوص و با دست هنرمند کاشی ساز انجام شده باشد یا با شابلون. آنچه برای بیشتر مشتری ها اهمیت داشت قیمت پایین تر بود مخصوصا که این دو محصول در ظاهر هیچ تفاوتی با هم نداشتند.
حالا به جرات می توان گفت که بالغ بر 90درصد کاشی سازها برای قلم گیری از شابلون استفاده می کنند.

مهر اخراج بر پیشانی کاشی های هفت رنگ چاپی
یکی از کارکنان معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان می گوید: «در بازرسی ها، مجوز کارگاه هایی که از شابلون استفاده می کنند را باطل کرده و بیمه شان را قطع می کنیم چراکه از حوزه صنایع دستی خارج شده اند.»
یکی از کاشی سازهایی که در خیابان حکیم فرزانه و در محدوده خمینی شهر صاحب کارگاهی با 15 کارگر است دراینباره می گوید: «استفاده از شابلون در مرحله قلم گیری، کاشی هفت رنگ را از حوزه صنایع دستی خارج نمی کند چون رنگ آمیزی کاشی کاملا با دست انجام می گیرد.» پیری که فعالیتش در این حوزه به بیش از 20 سال می رسد، می افزاید: «آن دسته از کارگاه هایی که از صفر تا صد کار را با استفاده از کلیشه (چاپ) انجام می دهند این هنر را از حوزه صنایع دستی خارج کرده اند که چندتایشان در خمینی شهر فعال هستند.»
صاحب یکی از کارگاه هایی که همه مراحل تولید کاشی هفت رنگ را با استفاده از کلیشه و بدون دخالت مستقیم دست انجام می دهد، می گوید: «کار من زمانی به صنایع دستی آسیب وارد می کند که کاشی هفت رنگ تولیدی ام را تحت عنوان صنایع دستی به فروش برسانم اما این در حالی است که من روی جعبه های کاشی ام می نویسم: «صنایع دستی نیست.» و هیچگونه سواستفاده ای در این زمینه نمی کنم.»

وی که در بلوار امیرکبیر کارگاه دارد، می گوید: «اهمیت کار من در این است که توانسته ام برای 30 نفر اشتغالزایی کنم. گذشته از آن وقتی قرار است مثلا اهالی یک روستای دورافتاده برای مسجدشان کاشی هفت رنگ خریداری کنند مسلم است که از میان کاشی دست ساز با قمیت متری 300-200هزار تومان با کاشی کلیشه ای با قیمتی کمتر از یک سوم این پول، کدام را انتخاب می کنند.»

سلیمانی یکی دیگر از تولیدکنندگان پرسابقه خیابان حکیم فرزانه می گوید: «من حدودا 5 سال است که قلم گیری را با شابلون انجام می دهم و باید بگویم همین کار با شابلون هم نیاز به مهارت خاص دارد و اینگونه نیست که هر کس بتواند به نحو مطلوب با شابلون کار کند.» وی که در کارگاه سه طبقه اش با 1700 متر مربع فضا و چندین کوره ریلی و سنتی برای 30 نفر به طور مستقیم و 10 نفر به صورت پاره وقت ایجاد اشتغال کرده است، می گوید: ما همین حالا هم که با شابلون کار می کنیم در بازار رقابت از آنها که کاملا با کلیشه کار می کنند و قیمت محصولشان از نصف قیمت محصول ما هم پایین تر است جا می مانیم.» سلیمانی می گوید: «من به عنوان کسی که از کودکی کاشی ساز بوده ام تحت هیچ شرایطی با کلیشه کار نخواهم کرد چون نمی خواهم این هنر ارزشمند را از حوزه صنایع دستی خارج کنم اما از استفاده از شابلون برای قلم گیری ناگزیرم.»

وی می افزاید: «ما حتی از مسئولان اتحادیه خواسته ایم به متولیان مساجد و اماکن مذهبی که غالبا از مشتری های این کاشی هستند اعلام کنند که این کاشی به سه روش کاملا دستی، نیمه دستی (قلم گیری با شابلون) و کاملا چاپی (قلم گیری و رنگ آمیزی با کلیشه) تولید می شود که علیرغم اینکه در ظاهر هیچ تفاوت محسوسی ندارند از لحاظ کیفیت و قیمت با یکدیگر بسیار فرق دارند.»

چه کنیم تا کاشی هفت رنگ زیر چرخ ماشین نشکند

داستان پور یکی از فعالان کاشی هفت رنگ در اصفهان است که همچنان به کار کاملا دستی وفادار مانده است. وی معتقد است صاحبان کارگاه ها باید در مواجهه با چالشی که سرعت پایین کار در کارگاه های کاملا دستی ایجاد می کند راهکار استخدام کارگر بیشتر را در پیش بگیرند. این هنرمند جوان اما باسابقه می گوید: «استخدام کارگر زیاد علاوه بر اینکه سرعت کار را بالا می برد ایجاد اشتغال نیز می نماید.»

کاشی سازهای عجول و کارگاه هایشان
اما درددل های کاشی سازها پرده از مشکل دیگری برمی دارد و آن اینکه پیدا کردن کارگر در دوره زمانه ای که غالب جویندگان کار به دنبال کار راحت هستند یک طرف ماجراست و ماندگاری و وفاداری شان سویی دیگر از آن. غالب کارگرانی که وارد این عرصه می شوند پس از گذشت مدت کوتاهی احساس می کنند که به همه فوت و فن کار وارد شده اند و برای خودشان مستقل می شوند اما به دلیل بی تجربگی خیلی زود به بن بست خورده و به این نتیجه می رسند که باید کارگاه را تعطیل کنند و همین می شود که صاحبان کارگاه ها معمولا با کمبود کارگر ماهر و صاحب تجربه مواجه هستند.

خانه هایمان را با کاشی هفت رنگ بیاراییم
سلیمانی اما راهکار دیگری مطرح می کند و می گوید: «در برهه ای که کارگاه های تمام چاپی از یک طرف و رکود اقتصادی از سویی دیگر موجب کسادی بازار کاشی هفت رنگ شده باید به فکر ایجاد تنوع در کار باشیم به عنوان مثال اخیرا چسباندن عکس اشخاص روی کاشی را وارد کار کرده ایم که مورد توجه مردم قرار گرفته است. عکس با چسبی مخصوص روی کاشی می چسبد و بعد در کوره پخته می شود.»

یکی دیگر از اقداماتی که به تنوع بخشی و توسعه حوزه کاشی هفت رنگ کمک کرده تولید تابلوهای تزیینی با کاشی هاییست که به قطعات ریزی تقسیم شده اند. ارائه طرح هایی با کاشی هفت رنگ برای تزیین آشپزخانه ها، حمام ها، راه پله ها، دور آینه، دیوار کوچه، سردر خانه برای ترغیب مردم به استفاده از این نما در خانه هایشان نیز راهکار تازه ایست که هنرمندان این عرصه در پیش گرفته اند.

 


 

با ماشین نجنگیم
رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی خمینی شهر دراینباره می گوید: واقعیت این است که سرنوشت دیگر رشته های صنایع دستی مثل قالیبافی، طلاسازی و... به ما می گوید که با ماشین نباید مقابله کرد بلکه باید به دنبال ایجاد طرح هایی از کاشی هفت رنگ بود که تنها با دست قابل انجام باشد و از عهده ماشین برنیاید. حبیبی انجام این پژوهش را از وظایف معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی می داند و می افزاید: این معاونت همچنان که هنر در حال انقراضی مثل «گلابتون» را به زندگی برگرداند قادر است این صنعت دستی اصیل و این هنر هزاران ساله را نیز از طریق مطالعه و پژوهش حفظ نماید.

خمینی شهر تنها تولید کننده استخوان مورد نیاز صنعت خاتم بندی کشور
سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان خمینی شهر اعلام کرد:
خمینی شهر تنها تولید کننده استخوان مورد نیاز صنعت خاتم بندی کشور

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان خمینی شهر از تولید استخوان مورد نیاز صنعت خاتم بندی کشور در شهرستان خمینی شهر خبر داد. 

به گزارش فرصت آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان، علیرضا حبیبی، سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان خمینی با اشاره به این که شهرستان خمینی شهر تنها تولید کننده استخوان مورد نیاز صنعت خاتم بندی کل کشور است گفت: یکی از زیر رشته های خاتم بندی در گروه خاتم سازی، رشته استخوان بری است، این رشته یکی از سخت ترین و پرزحمت ترین بخش های تولید مصالح خاتم است که به همین دلیل هنرمندان بسیار محدودی در کشور در این رشته فعالیت دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: تنها بازماندگان صنعت تولید استخوان برای خاتم سازی کل کشور فقط برادران آقابابایی می باشند ، که این برادران، مدیران سه کارگاه تولید استخوان برای مصالح خاتم بوده که با دوازده کارگر، استخوان مورد نیاز خاتم سازی کل کشور را در شهرستان خمینی شهر تولید و به سراسر کشور عرضه می دارند.
علیرضا حبیبی تصریح کرد: در این کارگاهها ابتدا استخوان دنده گاو و شتر شسته شده و با اره های مخصوصی از قسمت قطر برش می خورند تا صفحه هایی از جنس استخوان بدست آید، پس از آن استخوان ها را در یک دیگ بزرگ با آب جوش و سود شسته و با دستگاهی که به همین منظور تهیه شده در دو مرحله ناصافی های بخش میانی برش خورده را برطرف کرده و برشها را به صورت الواری نازک در می آورند، پس از آن این الوارها تحت یک دستگاه برش به صورت رشته های باریک با سطح مقطع مثلث متساوی الساقین با قاعده بزرگتر از ساق در حدود 2.5 میلیمتر درآورده و سپس رشته ها را دسته بندی کرده و رشته های نا سالم را از بین آنها از چرخه تولید خارج می کنند، پس از آن رشته ها را دسته بندی کرده و دسته های رشته استخوانها را با آب گرم و مواد شوینده و محلول آمونیاک شستشو داده تا سفید شده و آماده عرضه به بازار گردند.
مدیر میراث فرهنگی شهرستان خمینی شهر در پایان گفت: استخوان بری یکی از طاقت فرسا ترین رشته های صنایع دستی موجود است که به همین دلیل از جمع کل کارگاههای تولیدی این صنعت تنها سه کارگاه در کشور باقی مانده و این سه کارگاه در شهرستان خمینی شهر قرار گرفته است.

 جمعه بازار صنایع دستی خمینی شهر راه اندازی می شود
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خمینی شهر عنوان کرد:
جمعه بازار صنایع دستی خمینی شهر راه اندازی می شود

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان از تشکیل کمیته میراث فرهنگی و صنایع دستی کارگروه اقتصاد مقاومتی و کارگروه بهبود محیط کسب و کار خمینی شهر با اکثریت اعضا در محل نمایشگاه دائمی صنایع دستی شهرستان خمینی شهر با محوریت اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان خمینی شهر خبر داد.

به گزارش فرصت آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ علیرضا حبیبی در این زمینه گفت: با اشاره به نام گذاری سال 96 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری، تمامی همت و تلاش اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان خمینی شهر بر این است که در سال پیش رو با هدف تولید با کیفیت کالاهای صنایع دستی و حمایت از تولیدات بومی و مشاغل خانگی و توجه به رفع مشکلات هنرمندان این رشته ها در شهرستان در راستای ایجاد و توسعه اشتغال پایدار و در نتیجه کاهش تمام آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری در جامعه قدمی هر چند اندک برداریم.

وی با اشاره به راه اندازی نمایشگاه دائمی صنایع دستی و هنرهای سنتی در این شهرستان با بیش از 32 غرفه از رشته های صنایع دستی فعال این شهرستان از قبیل قلمزنی، منبت چوب، کاشی سازی هفت رنگ و معرق، خاتمسازی، گلیم بافی، چوغا بافی، فیروزه کوبی، سفال گری، مینا سازی و چندین رشته دیگر، به راه اندازی بازارهای روز فروش محصولات صنایع دستی و تولیدات مشاغل خانگی اشاره کرده و گفت: از جمعه هفته جاری جمعه بازار صنایع دستی در فضایی بسیار مجهز و آماده با کمترین میزان اجاره میز در محل نمایشگاه دائمی صنایع دستی شهرستان برگزار می گردد تا محصولات صنایع دستی به صورت عینی و قابل دسترس برای عموم درآمده و در جهت توسعه و ترویج هنر صنایع دستی و ایجاد اشتغال پایدار حرکت کرده باشیم.

علیرضا حبیبی دبیر جلسه در پایان عنوان کرد: در این جلسه از نظرات و پیشنهادات اداراتی همچون آموزش و پرورش، فنی حرفه ای، تعاون، کار و امور اجتماعی، صندوق کارآفرینی امید، فرمانداری، صنعت، معدن و تجارت، بسیج مقاومت سپاه، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، اداره زندان خمینی شهر و موسسه بهینه سازی چوب نقش جهان و مدیریت نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی نقش جهان استفاده و چشم انداز برنامه های آتی این کمیته تدوین شد.

انتخابات شوراها را دست کم نگیرید
امام جمعه خمینی شهر:
انتخابات شوراها را دست کم نگیرید

اگر خدای ناکرده اعضای منتخب شورا ضعیف باشند، چهار سال شهرتان عقب می افتد
انتخابات بالاخص انتخابات شهر و روستا مهمترین مطلبی بود که در اولین نماز جمعه اردیبهشت 1396 خمینی شهر مطرح شد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین آیت ا... شیخ عباس رحیمی در نماز جمعه این هفته گفت: در بحث انتخابات دو مسأله خیلی مهم است؛ یکی حضور مردم چراکه انتخابات پشتیبانه و آبروی کشورست. ولی مهمتر اینست که چه کسی انتخاب شود.
نماینده ولی فقیه با توصیه بر اینکه انتخابات شوراهای شهر و روستا را دست کم نگیرید، تأکید کرد: اگر اعضای خوبی انتخاب شوند، امور شهر و طرحها به اهل آن واگذار می شود. ولی اگر خدای ناکرده اعضای منتخب شورا سه محور توصیه شده مقام معظم رهبری یعنی کاردان، تدیّن، انقلابی را نداشته باشند، رأیتان هدر رفته و چهار سال شهرتان عقب می افتد.
استاد حوزه و دانشگاه خوب بودن را کاردان بودن دانست و ادامه داد: ممکنست انسانهای خوب و وارسته ای باشند ولی کارشان را بلد نباشند.
خطیب جمعه به توضیح سه محور توصیه شده مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: منتخبین شورا باید کاردان باشند. به مسائل و مشکلات شهری، بافتهای فرسوده، معماری شهری و قوانین شهرداری آگاه باشند و بدانند چه شهرداری روی کار بیاورند. چگونه منبع درآمد برای شهر درست کنند که به مردم فشار نیاید. خلاقیت و فکر و کاربلدی لازم است.
حاج آقا رحیمی ادامه داد: تدیّن لازم است که مبادا پول شهر جای دیگر خرج شود. خرج سفر فلان و مهمانی بهمان نشود.
وی ادامه داد: منتخبین شورا باید روحیه انقلابی داشته باشند در این مشکلات اقتصادی شل و ول نباشند. ممکنست تدیّن بسیار بالایی داشته باشد و کاردان هم باشد ولی حال کار نداشته باشد، در جلسات شورا شرکت نکند، تعهّد انقلابی نداشته باشد، دلسوز نباشد، فعّال و بدو نباشد، این چنین شخصی نیز به درد شورا نمی خورد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان مشکل کشور را ضعف مدیریت دانست و خطاب به مردم گفت: مدیریت کشور را شما باید اصلاح کنید از همین انتخابات شورای شهر و روستا. مدیران ما یا متدیّن نیستند، یا روحیه انقلابی ندارند، یا کاردان نیستند. خیلی کارها ضعیف انجام می شود. کارخانجات به تعطیلی می انجامد. اگر کارخانه مدیری داشت با این سه شرط، آیا تعطیل می شد؟ اصلاً مدیری که باعث تعطیلی کارخانه ای شد، باید اعدام کرد! چرا برخورد نمی شود؟
امام جمعه شهرمان در پایان هشدار داد: کمتر از یک ماه فرصت دارید تحقیق کنید. سعی کنید 9 نفر از نیروهای خوب را شناسایی کنید و به خانواده و آشنایان نیز معرفی نمایید. چرا که این انتخابات برای خودتان و شهرتان خوب است. قرارست شورا زمام شهر را به دست بگیرد و شهردار را انتخاب کند. اگر شهردار فعال و زرنگ باشد، به درد شهر می خورد، اگر هم کاردان و زرنگ نباشد فقط وقت تلف می شود

بالغ بر 6 هزار نفر در آیین معنوی اعتکاف شرکت کردند
در شهرستان خمینی شهر
بالغ بر 6 هزار نفر در آیین معنوی اعتکاف شرکت کردند

آیین اعتکاف در 30 مسجد شهرستان و با حضور 6 هزار و 50 معتکف برگزار شد که این آمار نسبت به سال گذشته از رشد 3 درصدی برخوردار بود. یکی از مسئولان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ضمن اعلام این خبر به فرصت آنلاین گفت: از این تعداد 4 هزار و 21 نفر زن و 2 هزار و 29 نفر مرد بودند.

رضایی افزود: با توجه به اینکه تعداد معتکفان سال گذشته 5 هزار و 879 نفر بود که در 27 مسجد شهرستان گردآمده بودند، جمعیت معتکفان نسبت به سال گذشته با 171 نفر افزایش روبرو شد و تعداد مساجد شرکت کننده در این آیین معنوی نیز از 27 مسجد به 30 مسجد ارتقا یافت. 

صفحه 9 از 265